Numerki mi się nie zgadzają...

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
Awatar użytkownika
halabura
Posty: 97
Rejestracja: 3 lut 2009, o 21:52
Lokalizacja: Anglia

Numerki mi się nie zgadzają...

Postautor: halabura » 28 lis 2010, o 21:23

Przeglądając szczecińskie księgi adresowe z lat 1853 - 1879, w czterech pierwszych na Breitestrasse 370 był zakład fotograficzny należący do niejakiego Leutnera. W roczniku 1857 po zmianie sposobu numeracji ulic w Szczecinie, podano stary (370) i nowy numer 8.
Breitestrasse-370a---net.jpg
Jeśli porównamy powyższą mapkę z późniejszą, to numer 8 leży nie w tym samym miejscu.
Breitestrasse-7a---net.jpg
Na oko widać, że te numery 8 są w innych miejscach. Licząc po kolei parcele od tyłu i od przodu także się nie zgadza.
Czy ktoś mógłby to wyjaśnić?
Jest to tym dziwniejsze, że potem w roku 1858, zakład fotograficzny pod nr 8 jest wymieniony po raz ostatni i potem znika. A w roku 1875 pojawia się pod numerem 7! Czy to to samo miejsce? Czy po prostu zakłady były najpierw przez 5 lat pod ósemką a po 19 latach przerwy pod numerem siedem i są to różne miejsca?
Czy ktoś może rozwikłać to sudoku?
Ryszard Hałabura
Newton Longville
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1367
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Numerki mi się nie zgadzają...

Postautor: Schulz » 29 lis 2010, o 22:27

Cały czas brakuje tu pewnego experta od pewnego Stadtplanu, ale ja na to nie mam wpływu. Postaram się więc pomóc. Wg mnie nie ma tu powodu twierdzić, że numer 8 tak sobie skacze z kwiatka na kwiatek. Licząc z lewa na prawo, i z prawa na lewo, wychodzi na to samo. No może z prawa na lewo brakuje jakby jednego numerka (kamienica 365-364=13-14). Ten plan z 1847 roku nie jest zbyt precyzyjny (a może niewyraźny?). Za to w galerii są zdjęcia ulicy Breitestraße i jest tam kamienica 13-14 widziana okiem obiektywu w 1869 i w 1870 roku. Od razu widać, że raz są dwie kamienice, a po roku już jedna. Za to na planie z 1847 numerek 364 jakby pominięto. Czy o to chodziło? A z tą przemianą zakładu foto z 8 na 7 to niestety póki co nie pomogę.
Załączniki
Breitestrasse 370=8.jpg
Porównanie planów z 1847 i 1936
Awatar użytkownika
halabura
Posty: 97
Rejestracja: 3 lut 2009, o 21:52
Lokalizacja: Anglia

Re: Numerki mi się nie zgadzają...

Postautor: halabura » 30 lis 2010, o 00:16

Dziękuję bardzo, muszę więc jeszcze raz wszystko sprawdzić. Dobry jest pomysł ze zdjęciami. Nie pomyślałem o tym.
Awatar użytkownika
Gonia
Expert
Posty: 623
Rejestracja: 17 sty 2006, o 14:13
Lokalizacja: Stettin

Re: Numerki mi się nie zgadzają...

Postautor: Gonia » 1 gru 2010, o 06:22

halabura pisze: Czy po prostu zakłady były najpierw przez 5 lat pod ósemką a po 19 latach przerwy pod numerem siedem i są to różne miejsca?
I dwa różne zakłady.
Podobnie jak Schulz ja również uważam, że z numerami jest wszystko w porządku. Co do zakładów to przedstawia się tak:
Zakład fotograficzny przy Breitestraße 370 (8) do 1854 r. należał do H. Leutnera. Po jego śmierci właścicielką atelier zostaje wdowa Leutner z domu Krenzin. Atelier przy Breitestraße 8 prowadzi do 1858 r.

Od 1875 r. przy Breitestraße 7 wymieniany jest atelier fotograficzne F. „Geschwister Pauly” , którego właścicielką jest A. Saare z domu Böck . Zakład przy Breitestraße 7 wymieniany jest po raz ostatni w 1880 r.
Awatar użytkownika
halabura
Posty: 97
Rejestracja: 3 lut 2009, o 21:52
Lokalizacja: Anglia

Re: Numerki mi się nie zgadzają...

Postautor: halabura » 4 gru 2010, o 18:12

Dziękuję "Goni" za informacje. Teraz wszystko się zgadza. Z jednym wyjątkiem. Pod adresem Breitestrasse 7 zakłady fotograficzne istniały jeszcze bardzo długo. W 1880 zakończyło tam działalność rodzeństwo Pauly. Potem (od 1881) działali tam bracia Siebe. Potem jeszcze przynajmniej czterech innych fotografów. Ale to już nie dotyczy tego wątku.
Jescze raz dziękuję.
Acha! Numer 7 był w budynku który istnieje do dzisiaj. Może udałoby się ustalić czy ósemka była także w tym budynku czy może już w następnym, nieistniejącym?
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1367
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Numerki mi się nie zgadzają...

Postautor: Schulz » 5 gru 2010, o 16:00

Tak to widzę ja..., nr 5, 6, 7 i 8 to budynki zachowane (w międzyczasie modernizowane).
Kolejne nr 9, 10 na wylocie Herberta, a następne w ciągu nowych budynków do Staromiejskiej
Załączniki
Przemiany - Breitestr..jpg
Przemiany - Breitestraße 1-14
Awatar użytkownika
halabura
Posty: 97
Rejestracja: 3 lut 2009, o 21:52
Lokalizacja: Anglia

Re: Numerki mi się nie zgadzają...

Postautor: halabura » 5 gru 2010, o 20:00

Śliczne dzięki, tego mi brakowało! Czyli i zakład pod nr.8 i póżniej pod 7-ką były w tym samym budynku "pod arkadami", gdzie pamiętam był kiedyś (po wojnie) dom towarowy, później sklep rowerowy a ostatnio chyba ciuchbuda. Natomiast muszę jeszcze ustalić, co było tam w latach 1854 do 1910. Z jedynego zdjęcia które znam był tam chyba jakiś dom towarowy. A w wielu domach towarowych na poddaszach byly zakłady fotograficzne. Gdybym był w Szczecinie, poszedłbym do archiwum lub książnicy, powertował adresbuchy i sprawę bym wyjaśnił. A tak, muszę liczyć na "Sedinę" i jej społeczność.
Pozdrawiam wszystkich z małej angielskiej wioski Newton Longville,
Ryszard Halabura

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

cron