wmaj2 pisze:
Z opowieści mojej mamy, która na początku lat 50 - tych przyjechała do Szczecina najpierw się uczyć a później osiąść wiem, że wówczas pociągi od strony Stargardu Szczecińskiego dojeżdżały do dworca. Czy wówczas rzeczywiście nie było choćby prowizorycznego mostu przez Odrę?
Pociągi ze Stargardu Szczecińskiego rzeczywiście dojeżdżały do Szczecina Głównego po prowizorycznym drewnianym moście, tylko, że od stron Wstowa i Pomorzan. Most był bardzo prowizoryczny, tak, że ludzie wysiadali przed nim i przechodzili go na piechotę, ponieważ cała konstrukcja groziła zawaleniem. Most prowizoryczny zastąpiono mostem stalowym, który był darem narodu brytyjskiego dla Polaków. Otwarto go 8 lutego 1948r. Uroczystego otwarcia dokonał minister komunikacji p. Rabanowski.
O godz. 8.15 z Dworca Głównego wyruszył specjalny pociąg wioząc na miejsce uczestników uroczystości. W której wzięli udział. Minister komunikacji Jan Rabanowski, ambasador brytyjski sir Donald Gayner wraz z małżonką oraz Sekretarz Ambasady Brytyjskiej p. Russell. Wiceminister Komunikacji Zygmunt Balicki, minister pełnomocny p. Gresz, Wiceminister obrony narodowej generał Jaroszewicz, Wiceminister odbudowy p. Zakowski, Wojewoda Szczeciński pułkownik Borkowicz, Prezydent miasta Szczecina inż Zaręba... itd, itp...
Most na Odrze Zachodniej składający się z 3 przęseł długości 58, 80, 58 m. Montaż jednego przęsła i odbudowę przyczółków, oraz filarów przeprowadziło Społeczne Przedsiębiorstwo budowlane pod kierownictwem inż. Balcera. Dwa pozostałe przęsła zamontowały dwie firmy prywatne. (L.N.W. i "Sabo") Pod kierownictwem inż. Kalinowkiego i jego zastępcy inż Nowickiego. Na uroczysty dzień most udekorowano flagami brytyjskimi i polskimi....
Więcej znajdziesz tutaj
Zdjęcie