(artykuł) Dworzec Główny PKP (3)

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 1702
Rejestracja: 11 lip 2004, o 16:28
Lokalizacja: Szczecin

(artykuł) Dworzec Główny PKP (3)

Postautor: Piotrek » 9 kwie 2007, o 21:13

"...Pierwszy elektryczny pociąg wjechał na stację 15 grudnia 1978 roku. Na dworcu widnieje tablica upamiętniająca to wydarzenie. ...'
Gdyby teraz Dworzec lśnił taką czystością jak w tamtym dniu to nie byłoby powodu do wstydu przed przyjezdnymi.
Tym pierwszym pociągiem elektrycznym przyjechał do Szczecina I sekretarz wiodącej partii towarzysz Edward.
Awatar użytkownika
gustaw70
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2008, o 09:00
Lokalizacja: Augustwalde
Kontakt:

Re: (artykuł) Dworzec Główny PKP (3)

Postautor: gustaw70 » 11 lut 2016, o 14:11

Wjazd pierwszego pociągu o trakcji elektrycznej na Stację Szczecin Główny rzeczywiście odbył się 15 grudnia 1978r. co widać zresztą na załączonej fotce.
Mnie jednak interesuje inny wjazd. Chciałbym ustalić datę pierwszego wjazdu pociągu na dworzec główny w Szczecinie, przez nowo wybudowany (po II Wojnie Światowej) most przez Kępę Parnicką. Jeżeli ktoś ma na ten temat jakąkolwiek informację - proszę o podzielenie się ją.
Załączniki
Wjazd na główny.JPG
Bogus
Posty: 1887
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: (artykuł) Dworzec Główny PKP (3)

Postautor: Bogus » 13 lut 2016, o 22:19

Cytat: "Most kolejowy nad Odrą i kolejny nad Parnicą otwarto uroczyście dopiero 22 września 1964 roku."
Link do źródła: http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/56 ... wa,,9.html

I dodatkowo, dla zilustrowania tematu, jeszcze jeden link:
Odbudowa mostu kolejowego nad Odrą Zachodnią
5lipiec
Posty: 14
Rejestracja: 5 lip 2010, o 16:19

Re: (artykuł) Dworzec Główny PKP (3)

Postautor: 5lipiec » 14 lut 2016, o 11:49

Gdzieś z netu, z tego dnia i nie tylko...
MK-ikonki.jpg
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1381
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: (artykuł) Dworzec Główny PKP (3)

Postautor: Schulz » 14 lut 2016, o 15:35

Bogus pisze:Cytat: "Most kolejowy nad Odrą i kolejny nad Parnicą otwarto uroczyście dopiero 22 września 1964 roku."
Link do źródła: http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/56 ... wa,,9.html
....
Ὰ propos wypowiedzi Bogusa. Swojego czasu, chyba latem 2014 roku, Centrum Dialogu „Przełomy” zanim weszło do swojej nowej siedziby zorganizowało wystawę fotograficzną na skraju skateparku (dzisiejszy Plac Solidarności), na której przedstawiono końcowe dni III Rzeszy w Szczecinie, a także fotografie z kolejnych wydarzeń w naszym mieście. Widniały tam miedzy innymi zdjęcia zniszczonego przez nazistów miasta, w tym zdjęcie zatopionej w Odrze lokomotywy podczas wysadzenia mostu (w domyśle). W tle tego zdjęcia widać było zabudowania na obecnej wyspie Przymoście (Wenecja) oraz resztki przyczółków zniszczonego Mostu Dworcowego. Z zamieszczonego obok zdjęć opisu wynikało, iż zdjęcie pochodzi ze zbiorów PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak wiemy już dzisiaj jest to zdjęcie wykonane w kwietniu 1947 roku po opisanej w "Gazecie" katastrofie kolejowej i przedstawia lokomotywę w trakcie wyciągania z wody. Z załączonego przeze mnie kolażu widać wyraźnie, że zdjęcie z lokomotywą zostało wykonane dużo wcześniej, a na dowód dołączyłem z lewej strony fotografię wykonaną wczesną wiosną 1945 roku (być może pod koniec kwietnia), na której widać oficera Armii Czerwonej spoglądającego na zniszczone przęsła mostu Dworcowego, których z kolei nie ma już na zdjęciu z lokomotywą.
Załączniki
Wystawa Centrum Dialogu „Przełomy” na Placu Solidarności
Wystawa Centrum Dialogu „Przełomy” na Placu Solidarności
Awatar użytkownika
gustaw70
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2008, o 09:00
Lokalizacja: Augustwalde
Kontakt:

Re: (artykuł) Dworzec Główny PKP (3)

Postautor: gustaw70 » 24 lut 2016, o 13:02

Bogus pisze:Cytat: "Most kolejowy nad Odrą i kolejny nad Parnicą otwarto uroczyście dopiero 22 września 1964 roku."
Link do źródła: http://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/56 ... wa,,9.html

I dodatkowo, dla zilustrowania tematu, jeszcze jeden link:
Odbudowa mostu kolejowego nad Odrą Zachodnią
Przebadałem temat i okazało się, że rzeczywiście 22.09.1964r. odbyło się uroczyste otwarcie mostów przez Odrę i Parnicę z udziałem ministra transportu i innych przedstawicieli państwowych oraz partyjnych. Jednak było to otwarcie wtórne. Pierwsza uroczystość otwarcia mostów wraz z pierwszym przejazdem pociągu odbyła się 12.09.1964r. z udziałem oficjeli PKP - na dzień przed Dniem Kolejarza, który w 1964 roku wypadał 13.09.1964r. (w PRLu była to zawsze 2 niedziela września).

WIECEJ w temacie- artykuły Głosu Szczecińskiego i wspomnienia maszynisty
Ostatnio zmieniony 25 lut 2016, o 13:41 przez gustaw70, łącznie zmieniany 1 raz.
wmaj2
Posty: 20
Rejestracja: 21 paź 2011, o 14:54

Re: (artykuł) Dworzec Główny PKP (3)

Postautor: wmaj2 » 24 lut 2016, o 21:23

Podczas odbudowywania mostów kolejowych "zapomnieli" odbudować wprawdzie nie-kolejowy ale z dworcem związany Bahnhoffbrucke.
Przez jakiś czas po wojnie funkcjonował dworzec Wrocławski.
Z opowieści mojej mamy, która na początku lat 50 - tych przyjechała do Szczecina najpierw się uczyć a później osiąść wiem, że wówczas pociągi od strony Stargardu Szczecińskiego dojeżdżały do dworca. Czy wówczas rzeczywiście nie było choćby prowizorycznego mostu przez Odrę?
Awatar użytkownika
gustaw70
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2008, o 09:00
Lokalizacja: Augustwalde
Kontakt:

Re: (artykuł) Dworzec Główny PKP (3)

Postautor: gustaw70 » 6 mar 2016, o 10:46

wmaj2 pisze: Z opowieści mojej mamy, która na początku lat 50 - tych przyjechała do Szczecina najpierw się uczyć a później osiąść wiem, że wówczas pociągi od strony Stargardu Szczecińskiego dojeżdżały do dworca. Czy wówczas rzeczywiście nie było choćby prowizorycznego mostu przez Odrę?
Pociągi ze Stargardu Szczecińskiego rzeczywiście dojeżdżały do Szczecina Głównego po prowizorycznym drewnianym moście, tylko, że od stron Wstowa i Pomorzan. Most był bardzo prowizoryczny, tak, że ludzie wysiadali przed nim i przechodzili go na piechotę, ponieważ cała konstrukcja groziła zawaleniem. Most prowizoryczny zastąpiono mostem stalowym, który był darem narodu brytyjskiego dla Polaków. Otwarto go 8 lutego 1948r. Uroczystego otwarcia dokonał minister komunikacji p. Rabanowski.
O godz. 8.15 z Dworca Głównego wyruszył specjalny pociąg wioząc na miejsce uczestników uroczystości. W której wzięli udział. Minister komunikacji Jan Rabanowski, ambasador brytyjski sir Donald Gayner wraz z małżonką oraz Sekretarz Ambasady Brytyjskiej p. Russell. Wiceminister Komunikacji Zygmunt Balicki, minister pełnomocny p. Gresz, Wiceminister obrony narodowej generał Jaroszewicz, Wiceminister odbudowy p. Zakowski, Wojewoda Szczeciński pułkownik Borkowicz, Prezydent miasta Szczecina inż Zaręba... itd, itp...
Most na Odrze Zachodniej składający się z 3 przęseł długości 58, 80, 58 m. Montaż jednego przęsła i odbudowę przyczółków, oraz filarów przeprowadziło Społeczne Przedsiębiorstwo budowlane pod kierownictwem inż. Balcera. Dwa pozostałe przęsła zamontowały dwie firmy prywatne. (L.N.W. i "Sabo") Pod kierownictwem inż. Kalinowkiego i jego zastępcy inż Nowickiego. Na uroczysty dzień most udekorowano flagami brytyjskimi i polskimi....

Więcej znajdziesz tutaj

Zdjęcie

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 32 gości