(artykuł) Tivoli czy Elysium?

Gość

(artyku³) Tivoli czy Elysium?

Postautor: Gość » 12 lis 2006, o 01:18

Wreszcie rzetelny g³os w dyskusji, pe³nej domys³ów i spekulacji. Od siebie dodam, jak zwykle, drobne uzupe³nienie, dotycz±ce strumienia Osówki, pocz±tkowo zwanego po prostu Bäk (Potok) lub Siebenbrüderbach (Strumieñ Siedmiu Braci”, a na pocz±tku XIV wieku roku wymienianego jako klingendebeke (1324, 1335, Szemrz±cy Potok, w niektórych opracowaniach okre¶lanego nazw± Dzwoni±cy Potok), tak¿e Wussowsche Bach (1579, Potok Osówka). Zakupiony przez Radê Miejsk± Szczecina w 1277 roku, jest czêsto wymieniany w ksiêgach miejskich wraz z po³o¿onymi nad nim m³ynami, st±d stosowana pó¼niej, a¿ do 1945 roku, nazwa Mühlenbach (M³ynówka). L. Brüggemann (1779, XXXXII) w opisie Pomorza Przedniego, w rozdziale o wodach, wymienia nazwê tego strumienia jako „Die Klinge” lub „klingende Becke”. M³yny w rejonie miejsca awarii, o których wspomina Docent, to Malzmühle (M³yn do mielenia s³odu, rzeczona knajpa nad Rusa³k±), a wspomniane kolejne „dwa” lub „trzy” to Kupfermühle (M³yn Miedziany), i usytuowane na wy¿ynie, po prawej stronie bagnistej doliny, Pädagogiumsmühle (M³yn Pedagogium) i Kronen Mühle (M³yn Koronny). Osówka – M³ynówka p³ynê³a poni¿ej i pomiêdzy dawnymi wsiami Grabowo (Grabow) i Drzetowo (Bredow) uchodzi³a do Odry na terenie obecnej Stoczni Nowej Szczeciñskiej.
Awatar użytkownika
kgirl
Bravo
Posty: 2059
Rejestracja: 17 lis 2005, o 17:07
Lokalizacja: Braunsfelde

Postautor: kgirl » 12 lis 2006, o 01:21

Schulz, zgaduję, że poniższy post jest Twój ;) ?
Portal jest bez sensu !! (copyright by Busol)
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1367
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: (artykuł) Tivoli czy Elysium?

Postautor: Schulz » 12 lis 2006, o 01:25

Schulz pisze:Wreszcie rzetelny głos w dyskusji, pełnej domysłów i spekulacji. Od siebie dodam, jak zwykle, drobne uzupełnienie, dotyczące strumienia Osówki, początkowo zwanego po prostu Bäk (Potok) lub Siebenbrüderbach (Strumień Siedmiu Braci”, a na początku XIV wieku roku wymienianego jako klingendebeke (1324, 1335, Szemrzący Potok, w niektórych opracowaniach określanego nazwą Dzwoniący Potok), także Wussowsche Bach (1579, Potok Osówka). Zakupiony przez Radę Miejską Szczecina w 1277 roku, jest często wymieniany w księgach miejskich wraz z położonymi nad nim młynami, stąd stosowana później, aż do 1945 roku, nazwa Mühlenbach (Młynówka). L. Brüggemann (1779, XXXXII) w opisie Pomorza Przedniego, w rozdziale o wodach, wymienia nazwę tego strumienia jako „Die Klinge” lub „klingende Becke”. Młyny w rejonie miejsca awarii, o których wspomina Docent, to Malzmühle (Młyn do mielenia słodu, rzeczona knajpa nad Rusałką), a wspomniane kolejne „dwa” lub „trzy” to Kupfermühle (Młyn Miedziany), i usytuowane na wyżynie, po prawej stronie bagnistej doliny, Pädagogiumsmühle (Młyn Pedagogium) i Kronen Mühle (Młyn Koronny). Osówka – Młynówka płynęła poniżej i pomiędzy dawnymi wsiami Grabowo (Grabow) i Drzetowo (Bredow) uchodziła do Odry na terenie obecnej Stoczni Nowej Szczecińskiej.
Jak zwykle po napisaniu powyższego tekstu, a trochę to trwało, zapomniałem się zalogować. Proszę Moderatora o poprawkę - nie Gość, a Schulz wypowiada się.
Ostatnio zmieniony 12 lis 2006, o 01:33 przez Schulz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1367
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 12 lis 2006, o 01:27

Niesamowite, już poznają moje pióro. Dziękuję.
Awatar użytkownika
hehenio
Posty: 1472
Rejestracja: 21 maja 2005, o 23:23
Lokalizacja: Bartnicza

Postautor: hehenio » 12 lis 2006, o 08:36

Patrząc na zdjecia tych pomieszczeń, a ściślej na kafelki, przypomniałem sobie, ze widywałem już bardzo podobne rozwiązanie.
Było ono zastosowane w pomieszczeniu, w którym zachodziły procesy z użyciem substancji żrących (kwas, ług?).
O ile wiem w przetwórstwie spożywczym stosuje się ług np. do mycia butelek.
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9621
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

(artykuł) Tivoli czy Elysium?

Postautor: Busol » 12 lis 2006, o 09:05

A ja chcialem bardzo podziekowac DorocieSZ dzięki której artykuł znalazł sie na portalu.

W tym miejscu tradycyjnie zachęcam wszystkich do nasylania materiałów zdjec i artykułó :)
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Jsz » 12 lis 2006, o 12:45

Teoria autora o wejściu głowicy na Kanał jest bardzo ciekawa, wszakże tak naprawdę są 2 podziemne Osówki (główny nurt Muhlenbachkanal oraz wzdłuż niego położony Sudlicher Seitenkanal), o tym pisaliśmy tutaj w jednym z najdłuższych wątków na Forum:
Szelag zagadka nr 1

a H9 należy życzyć przyjemnej lektury stron www.sedina.pl zawsze przed przystąpieniem do jakichkolwiek robót podziemnych w Szczecinie...
Piscator
Posty: 2
Rejestracja: 1 gru 2010, o 22:36

Siebenbrüderbach

Postautor: Piscator » 6 gru 2011, o 20:49

Schulz pisze:Siebenbrüderbach (Strumień Siedmiu Braci...
Trafiłem na kartkę pocztową z tą nazwą, a na polskich stronach internetowych tylko na sedina.pl

Obrazek

Obrazek

Jest też informacja na niemieckich stronach
http://books.google.pl/books?id=_ukBAAA ... ch&f=false i tu to samo
http://www.sagen.at/texte/sagen/deutsch ... lchow.html
Prawdopodobnie chodzi o ten sam strumień (potok). Jednak antykwariusz podpisał kartkę "Czajcze Łąki" - koło Nowej Jasienicy. Czy to pomyłka, czy tam też istniał (istnieje) strumień o takiej samej nazwie?

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

cron