Strona 11 z 11

: 26 sty 2007, o 18:23
autor: antoni
Zibsky pisze:
antoni pisze:Ja "antoni" podaje wszem i wobec że dla mnie T.Z."Bac...."
Będzie --B.I.S."mniej pisania -a ile oszczędności. :P
W kwestii formalnej: :) czy T.Z. to jakas nowa forma :shock: (?) P.T. czy raczej t.zw. :oops: ???
P.T.-pełnym tytułem--antoni to od imienia albo od nazwiska.
T.Z. -to raczej "ksywa"od ...czego/?
Wybaczcie dawne "DZIWNE" nawyki
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

: 12 lut 2007, o 21:04
autor: Bartosz
Bachinstitut pisze:Północny róg Mühlenbergstraße i Bergstraße został zmieciony przez minę powietrzną w nalocie 20/21 kwietnia 1943.
Zgadza się. Bergstr. 12 nadawał się jeszcze do odbudowy.
Darkman1948 pisze:Z tego co ja wiem to na Braunsfelde zostaly jeszcze uszkodzone domy na Boelckestr. 5,6 i 13.
Na pewno 5/6 I 1944 oberwał garaż przy Boelckestr. 32.
Bartosz pisze:Zniszczeniu uległa również część budynku przy Kreckower Str., naprzeciwko B'felder Markt, akurat ta, w której mieściła się lokalna komórka NSDAP (chyba K. Str. 120). Dzisiaj w tym miejscu znajduje się urząd pocztowy. Niestety, nie wiem, w którym nalocie to nastąpiło.
Już wiem: 5/6 I 1944. Spłonęło I piętro Kreckower Str. 118 a (nie 120), wyłącznie biura NSDAP. Nie ucierpiało żadne z mieszkań.

W wyniku tego samego nalotu spłonęła północna część I piętra Brunner Allee 9 (jedno mieszkanie). W drugim mieszkaniu na tym piętrze nieznacznie ucierpiały kuchnia i łazienka.

: 12 lut 2007, o 22:56
autor: Bartosz
Na dobranoc jeszcze parę informacji o zniszczeniach powstałych w wyniku bombardowań miasta.

Breite Str. 41-42 i 45 graniczyły z budynkami, które uległy zniszczeniu 20/21 III 1943 (czyżby 43 i 44?). Breite Str. 4, 7, 8, 13, 15, 52, 60, 62-63 zostały mniej lub bardziej poważnie uszkodzone w nalocie z 5/6 I 1944.

20/21 IV 1943 uszkodzony został budynek szkoły przy Barnimstr. 14 (Sprengbombe) - nie mylić z Ratsschule, a 5/6 I 1944 kamienice przy Barnimstr. 49 i 50.

5/6 I 1944 ucierpiały Beringerstr. 11, 12, i oficyny: 13, 17 i 18. Tej samej nocy trafienie otrzymały kamienice przy Bismarckstr. 5 i 19 oraz Haus Ponath, a szyby wyleciały przy Bollwerk 17, 35 i 37 II.

Na razie starczy :wink:.

: 13 lut 2007, o 10:23
autor: Bachinstitut
Bartosz pisze:20/21 IV 1943 uszkodzony został budynek szkoły przy Barnimstr. 14 (Sprengbombe) - nie mylić z Ratsschule,
A konkretnie oficyny, bo frontowy się ostał.
Bartosz pisze:Breite Str. 41-42 i 45 graniczyły z budynkami, które uległy zniszczeniu 20/21 III 1943 (czyżby 43 i 44?).
Zgadza się, ale prościej napisać: 20/21 IV 1943 został zbombardowany Breitestraße 43 i 44.
Bartosz pisze: Tej samej nocy [5/6 I 1944] trafienie otrzymały kamienice przy Bismarckstr. 5 i 19 oraz Haus Ponath.
Właściwie to prawie cała Bismarckstraße aż do König-Albertstraße, z wyjątkiem nr 4, 10, 11 i 29. No właśnie, co z tym Ponathem?

: 13 lut 2007, o 11:03
autor: Bartosz
Bachinstitut pisze:Zgadza się, ale prościej napisać: 20/21 IV 1943 został zbombardowany Breitestraße 43 i 44.


Prościej, ale nie wiedziałem o 43 i 44. Stąd znak zapytania ;).
Bachinstitut pisze:No właśnie, co z tym Ponathem?
Oberwał, ale zniszczenia nie były duże. Konstrukcja zbytnio nie ucierpiała, ściany zewnętrzne były praktycznie bez uszczerbku.

: 21 lut 2007, o 00:03
autor: Bachinstitut
Grabow do 16 sierpnia pozostał praktycznie nietknięty!
Nalot 16/17 sierpnia 1944 zadecydował o jego losie, choć Friedenskirche przetrwał do 29 sierpnia.
Jakobikirche też jednak 16/17 sierpnia 1944 - kolejne potwierdzenie.

: 15 maja 2007, o 19:39
autor: Bartosz
Na Ratsschule (do 1939 Stadtgymnasium) też spadła bomba, prawdopodobnie w 1944. Szczęśliwie rozwaliła tylko górną część dachu nad aulą, nie przebijając jej sufitu.

: 15 maja 2007, o 20:03
autor: Bartosz
Bartosz pisze:
Bartosz pisze:
Bartosz pisze:Natomiast budynki przy Storbeckstr. 19-21a (a nie 20-21a) zostały zniszczone dość wcześnie - w nalocie z 1941 lub 1942 r.
Mam teraz nieco bardziej precyzyjne informacje. W nalocie z 20 IX 1941 r. na pewno zostały zniszczone budynki przy Storbeckstr. 16 i 19. W przypadku numeru 16 bomba spadła w odległości ok. trzech metrów od fasady - dom został kompletnie zniszczony i nie nadawał się do odbudowy. Nowy miał powstać na miejscu starego z zaadoptowaniem starych piwnic. Budynek przy Storbeckstr. 21-21a wówczas nie ucierpiał. Jeszcze nie wiem, kiedy został zbombardowany. Podobnie nie znam dat(y) zniszczenia domów przy Storbeckstr. 17 i 20.
W wyniku nalotu z 20/21 IV 1943 r. zniszczeniu uległa willa przy Storbeckstr. 17 (w 60%, nadawała się do odbudowy). Wówczas też zniszczony musiał zostać nr 21-21a.
Ta część B'felde ucierpiała ze względu na bombardowania pobliskich stanowisk artylerii przeciwlotniczej (6 - 7 dział) w Torneyer Alpen. Trafienie w swojej środkowej części otrzymał również budynek przy Dirschauer Str. 19-21. Powstały pożar pomagała gasić młodzież.
Bartosz pisze:Poza tym zniszczenu uległa większość zabudowy między Siebenbürgenstr. i Banater Str. w B'felde Süd.
Volltreffera zaliczył jeden dom. Jednak wybuch bomby poważnie uszkodził wszystkie domy w tej okolicy, tak że nie nadawały się do zamieszkania.
Bartosz pisze:Zniszczeniu uległa również część budynku przy Kreckower Str., naprzeciwko B'felder Markt, akurat ta, w której mieściła się lokalna komórka NSDAP (chyba K. Str. 120). Dzisiaj w tym miejscu znajduje się urząd pocztowy.
Ortsleitera nie było wówczas w budynku.

: 30 wrz 2007, o 10:05
autor: Iwonka
Cytat ''Wszyscy poszkodowani musieli się zgłosić do Wirtschaftsamtu, by otrzymać zaświadczenia o zbombardowaniu oraz specjalne talony na kupno produktów i żywności''.

Znaleziono taki dokument wystawiony 18,08,1944 roku, czyli po nalocie w nocy z 16 na 17,08,1944 r. Jest to karta dla poszkodowanych w nalocie wystawiona dla mieszkanki Stettina Idy Grieger, która mieszkała na ul. Frauenstraße 50 wraz z mężem, prowadzącym sklep spożywczy. W karcie wpisane są jej dane osobowe, adres dotychczasowego miejsca zamieszkania, dzień nalotu na Stettin, oraz rodzaj poniesionych strat. W jej przypadku była to całkowita strata jak wpisano w karcie, czyli z domu, w którym mieszkała nie pozostało nic, co nadawałoby się do odzyskania. Z tego, co udało mi się jeszcze odczytać to, że otrzymała kwaterę /nagłą/ w rewirze 67 (?) natomiast zastępczej, nie umiem odczytać.
Zostało jej przydzielone kilka sztuk z rzeczy osobistego użytku. Trzecia i czwarta strona są częściowo oderwane. Być może były tam talony na żywność, które zostały wykorzystane.
Karta, jako ciekawostką stanowi dokument na to jak działała pomoc dla mieszkańców podczas działań wojennych, na co mogli liczyć w razie straty wszystkiego, co posiadali.
Na załącznikach jest zaznaczony dom na Frauenstraße 50 /mapka/ i nazwisko w Adressbuchu z 1938 roku, na którym widać wpisane nazwisko właścicielki tej karty.

: 19 lut 2008, o 23:19
autor: Bartosz
Schulzenstr. 8 oberwał w kwietniu 1943 r. Podłoga pierwszego piętra była w dość dobrym stanie, więc wykonano prowizoryczne zadaszenie i zachowano parter budynku.

: 19 lut 2008, o 23:31
autor: Bachinstitut
Bartosz pisze:Schulzenstr. 8 oberwał w kwietniu 1943 r. Podłoga pierwszego piętra była w dość dobrym stanie, więc wykonano prowizoryczne zadaszenie i zachowano parter budynku.
Wtedy cały kwartał oberwał porządnie. Zdjęcia są, ale kiepskiej jakości.

: 18 mar 2008, o 17:47
autor: Torney
Papierosek po powrocie ze Szczecina w styczniu 1944 r. (chyba nie było).

: 18 mar 2008, o 17:51
autor: Busol
Torney pisze:Papierosek po powrocie ze Szczecina w styczniu 1944 r. (chyba nie było).
u nas ? nie pamietam, ale przez nas na pewno :)

: 18 mar 2008, o 17:53
autor: Torney
Super ;).