(artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 364
Rejestracja: 19 maja 2004, o 22:10
Lokalizacja: Stettin - Hokendorf

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Gambit » 17 maja 2011, o 18:12

No i na tym z 47go jest ciekawostka w postaci dzielnicy o nazwie Gołęcin :) Jest także naniesiony Dworzec Gołęcin, którego na planie z artykułu nie ma naniesionego.
Załączniki
Gołęcin.jpeg
Gołęcin.jpeg (33.94 KiB) Przejrzano 10115 razy
"So, I`ve decided to take my work back underground... To stop to follow it into the wrong hands..."
Bogus
Posty: 1852
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Bogus » 17 maja 2011, o 22:35

Idąc słusznym tropem Schulza przyjrzyjmy się numerowi wydawniczemu samego spisu ulic. Jak widać na załączonym skanie jest to Nr 63 10. 45. 9000.Porównajmy powyższy zapis z numerem planu miasta: X. 00613 X. 45 10000.
Mimo pewnych rozbieżności w zapisie, można doszukiwać się analogii gdyż oba dokumenty drukowano w tej samej drukarni.
Oba zapisy składają się z trzech członów: pierwszy może być numerem zlecenia, drugi datą zlecenia bądź wydania, trzeci zaś to zapewne nakład.
Jeśli te przypuszczenia są prawdziwe, to między numerem zlecenia spisu (63) a numerem zlecenia planu (613) jest duża różnica, co wskazywałoby, że nie były one drukowane razem.
Tezę tę potwierdza również różnica w nakładzie obu pozycji (odpowiednio 9000 i 10000 egz.).
Stąd wniosek, że prezentowany w artykule plan nie jest przynależny do spisu ulic Kijowskiego.
A zatem nie ustawajmy w poszukiwaniach jeszcze starszego planu Szczecina.
Załączniki
Spis ulic - stopka.JPG
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Stau » 17 maja 2011, o 23:56

Bogus pisze:1.Plan, nad którym się pastwimy w tym wątku. Powstał wcześniej od pozostałych gdyż widnieje tu błędnie opisana ul. Unii Lubelskiej (nosi nazwę Asnyka). Błąd ten został poprawiony w kolejnych wersjach planu.
2.Plan pochodzący ze zbiorów Bogusława Tomaszewskiego (znajdziemy go w galerii w dziale Plany, mapy, panoramy > Szczecin 1900-1945 - Plany miasta, podpisany jako Szczecun około 1945 r.) w którym gołym okiem widać naniesioną korektę nazwy ul. Unii Lubelskiej.
3.Plan z działu galerii Plany, mapy, panoramy > Szczecin po 1945 - Plany miasta podpisany jako Plan miasta, 1946 r., w którym oprócz korekty nazwy ul Unii Lubelskiej naniesiono także kwartały do wyburzenia.
Plany - "trójka" różni się od "jedynki" dość znacznie, nie wspominając już o dokładnej dacie sporządzenia, a numery są takie same X 00613...
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1362
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Schulz » 18 maja 2011, o 14:05

Schulz pisze: …uważam, że zarówno plan główny, jak i "Mały plan" zostały wydane pod koniec 1945 lub na początku 1946 roku.
Bogus pisze: …prezentowany w artykule plan nie jest przynależny do spisu ulic Kijowskiego. A zatem nie ustawajmy w poszukiwaniach jeszcze starszego planu Szczecina.
W tzw. międzyczasie przyjrzałem się, co na ten temat mówią bardziej zorientowani. I tak Cezary Kijowski, syn Józefa Kijowskiego w notce biograficznej, umieszczonej w Encyklopedii Szczecina, pisze, że w 1945 jego ojciec wydał własnym nakładem pierwszy polski plan Szczecina z geograficznym skorowidzem nazw. Z kolei Wiadomości Szczecińskie z dnia 30.09.1945 (nr 38) podają, że: „niebawem ukaże się w sprzedaży Spis ulic miasta Szczecina”, z czego „część broszur wydana będzie dla użytku władz i urzędów bez planu miasta”. Natomiast „Spis” wraz z planem dla „szerszej publiczności” ukaże się po pewnym czasie (?). Mam nieodparte wrażenie, że wspomniana przez Vitalisa broszura Kijowskiego o nazwie: „Spis nazw, ulic, placów, wysp, rzek i kanałów miasta portowego Szczecina”, to ta sama, zapowiedziana przez Wiadomości Szczecińskie. Idąc dalej tym tropem nie można zaprzeczyć, że wspomniany przez C. Kijowskiego plan, jako dodatek do „Spisu-skorowidzu” jest właśnie omawianym przez nas planem z 1945[1954], a właściwie jest nim jeden z trzech ujawnionych w trakcie dyskusji. Świadczy o tym zbieżna z planami lokalizacja poszczególnych nazw, o czym wspomniał Vitalis, a przekonać się może każdy, zaglądając do biblioteki sedina.pl.
Co do numeracji planów i innych publikacji. wspomnianej przeze mnie w poprzednim poście i poddanej analizie przez Bogusa. Przeleciałem inne dostępne mi publikacje z lat 1945-47, wydane m.in. w Szczecinie (X), w Warszawie (B), w Łodzi (D), czy na terenie Wielkopolski (K). Wygląda na to, że jakiś urząd (Urząd Informacji i Propagandy?) centralnie nadawał odpowiednie literki, by mieć nad tym kontrolę. Ta niska numeracja „Spisu” wynika wg mnie z tego, że w międzyczasie, zanim doszło do jego publikacji, miejscowe drukarnie (Drukarnia Państwowa nr 1, Drukarnia Zarządu Miejskiego, Drukarnia Polskie Pismo i Książka) drukowały całą parą kolejne zlecenia na różnego rodzaju broszury, pocztówki, informatory (o czym czytamy m.in. w ESzcz, t. 2., w haśle „Polskie Pismo i Książka, Spółdzielnia Wydawnicza”). Informują o tym także Wiadomości Szczecińskie z dnia 5.10.1945 (nr 39), gdzie czytamy, że prez. Zaremba otrzymał w darze pamiątkowy album pocztówek szczecińskich.
Reasumując - wydaje się, że starszego polskiego planu Szczecina raczej nie ma, a najstarszym jest omawiany w naszej dyskusji, tylko tak jakoś dziwnie długo wydawany. A co do tych korekt, czy to kwestia druku, czy są to ręczne poprawki? No i te byle jak zaznaczone linie tramwajowe na niektórych odcinkach na planach z galerii sediny. Sprawiają wrażenie, jakby rysowano je odręcznie. Przy okazji gratulacje dla Bogusa:
Bogus pisze:Kolejny kwiatek: na mapie widzę dwie ulice Owocowe. Czy rzeczywiście Asnyka nosiła kiedyś taką nazwę? Wydaje się, że nie jest to zwykła pomyłka drukarska, bo ul. Asnyka z kolei można znaleźć w miejscu obecnej Unii Lubelskiej.
jeżeli nie jest to błąd w druku, to może wnieść poprawkę do publikacji prof. Białeckiego, w której tego nie odnotowano.
Załączniki
Wiadomości Szczecińskie, R.1, nr 38, 30.09.1945.jpg
Wiadomości Szczecińskie, R.1, nr 38, 30.09.1945
Wiadomości Szczecińskie, R.1, nr 39, 5.10.1945.jpg
Wiadomości Szczecińskie, R.1, nr 39, 5.10.1945
Bogus
Posty: 1852
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Bogus » 18 maja 2011, o 16:43

No, Schulz - pełen szacunek za dociekliwość w dążeniu do prawdy historycznej.
Niemal zostałem przekonany.
Dajcie mi jeszcze tylko odpowiedź na pytanie: dlaczego spis wydawany częściowo bez planu ma mniejszy nakład niż sam plan?
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Stau » 19 maja 2011, o 21:28

Przytoczę raz jeszcze fragment artykułu Grzelaka:

"Efektem prac komisji był Spis nazw ulic, placów, wysp, rzek i kanałów miasta portowego Szczecina, broszura, która ukazała się w październiku 1945 roku. Stanowiła ona załącznik do pierwszego polskiego planu Szczecina, który władze miejskie wówczas wydały".

Datowanie, co zrozumiałe, pojawia się na podstawie zapisu:
datowanie X.jpg
datowanie X.jpg (17.89 KiB) Przejrzano 9906 razy
Co ciekawe, drugi badacz tego zagadnienia, Szymon Bursewicz nie jest już taki pewny: "Spis nazw: ulic placów, wysp, rzek i kanałów miasta portowego Szczecina, Szczecin br, 5-33. Broszura ta wydana w roku 1945 przez Księgarnię Naukową J. Kijowskiego w Szczecinie zawiera spis nazw polskich i nazw niemieckich z polskimi odpowiednikami. Zapewne spisowi temu towarzyszył plan, do którego nie dotarłem."

Z drugiej strony, co innego mówią "kwadraty" na samej mapie, które mogą się kojarzyć jedynie z przypisaniem do określonego miejsca na planie:
datowanie XY.jpg
Na dwoje babka wróżyła. Informacja z "Wiadomości Szczecińskich" nie ma żadnego potwierdzenia. Przekopałem dzisiaj "Kuriery Szczecińskie" z okresu X 45 - XII 45 (cały 1945 innymi słowy). Nie ma ani zdania na temat planu Szczecina i drugiej wersji spisu (chyba, że przeoczyłem)...

Można jedynie postawić kolejną tezę, że do pierwszego "Spisu" (broszury dla władz) nie dodano mapy. Potem (XI-XII 1945) wydano drugi "Spis" z planem Szczecina. Mnie najbardziej zadziwia to, że wszystko, co wychodziło w tamtym czasie, opisywano "X 45" - trzy, różne mapy miasta oraz spis (być może "niekompatybilny" z żadnym z planów) mają dokładnie ten sam miesiąc i rok...
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1362
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Schulz » 19 maja 2011, o 22:40

Schulz pisze: Omawiany przez nas plan ma numer X 00613, „Mały plan Szczecina” – X 00623.
[...] Osobiście uważam, że zarówno plan główny, jak i "Mały plan" zostały wydane pod koniec 1945 lub na początku 1946 roku.
Stau pisze:Przekopałem dzisiaj "Kuriery Szczecińskie" z okresu X 45 - XII 45 (cały 1945 innymi słowy). Nie ma ani zdania na temat planu Szczecina i drugiej wersji spisu (chyba, że przeoczyłem)...
Biorąc pod uwagę powyższe dochodzę do wniosku, że plan główny być może wyszedł na początku 1946 roku. Pomiędzy 00613 a 00623 jest niewielka różnica, został więc do przejrzenia "Kurier Szczeciński" z okresu styczeń-kwiecień 1946...
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Stau » 20 maja 2011, o 23:15

Schulz pisze:Biorąc pod uwagę powyższe dochodzę do wniosku, że plan główny być może wyszedł na początku 1946 roku. Pomiędzy 00613 a 00623 jest niewielka różnica, został więc do przejrzenia "Kurier Szczeciński" z okresu styczeń-kwiecień 1946...
Ja na pewno sprawy nie odpuszczę i zajrzę do wymienionych przez Ciebie numerów w wolnej chwili.

Pytanie tylko - „Mały plan Szczecina” – X 00623 - coś więcej możesz powiedzieć o tym planie? Rok wydania pewnie trudno określić (tzn. trudno odczytać z tej kiepskiej jakościowo wersji), ale np. czy czymś różni się od mapy, którą tutaj analizujemy (UM 1954) - w sensie nazewnictwa ulic??
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1362
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Schulz » 21 maja 2011, o 00:10

„Mały plan miasta Szczecina i przewodnik po urzędach” ma numer X 00623. Jak wspomniałem w poprzednich postach, publikacja „Polska flaga w Szczecinie”, której autorem jest Piotr Zaremba ma nr X 01013. Ze słowa wstępnego wydawcy do czytelnika wynika, że wydano ją z inicjatywy Komitetu Obchodu „Trzymamy Straż nad Odrą” w kwietniu 1946 roku. Wniosek prosty, „Mały plan” wydano przed kwietniem 1946. Jest tu plac Teatralny, ulica Zaolziańska (siedziba PSS) i wiele innych ulic zbieżnych ze skorowidzem Józefa Kijowskiego. Został niezbyt fachowo skserowany w czterech egzemplarzach A4.
Załączniki
1.jpg
Mały plan miasta Szczecina i przewodnik po urzędach [1]
2.jpg
Mały plan miasta Szczecina i przewodnik po urzędach [2]
3.jpg
Mały plan miasta Szczecina i przewodnik po urzędach [3]
4.jpg
Mały plan miasta Szczecina i przewodnik po urzędach [4]
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Stau » 24 maja 2011, o 23:48

Przeszukałem te Kuriery - nie znalazłem niczego odnośnie do planu. Oczywiście mogłem coś przeoczyć, bo maglowanie mikrofilmów z kilku miesięcy, w tak krótkim czasie, wymaga jednak sporej skrupulatności.

Zwróciłem uwagę na ciekawą informację odnośnie do tablic z nazwami ulic. Autor tekstu narzekał, że "polskie blachy"" są jedynie w centrum, nie ma natomiast takowych w dzielnicach oddalonych od śródmieścia. Chwalono w artykule tempo prac przy usuwaniu innych, niemieckich śladów przeszłości (źródło - Kurier z IV/V 1946 roku).
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Bogus
Posty: 1852
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Bogus » 10 sty 2012, o 18:52

Schulz pisze: (...) dochodzę do wniosku, że plan główny być może wyszedł na początku 1946 roku. Pomiędzy 00613 a 00623 jest niewielka różnica, został więc do przejrzenia "Kurier Szczeciński" z okresu styczeń-kwiecień 1946...
I znów Schulz ma pewnie rację.
Jako potwierdzenie daty wydania "planu głównego" niech posłuży cytat z artykułu Bolesława Wolnego pt. „60 lat geodezji w polskim Szczecinie” http://www.geodezja-szczecin.org.pl/Gra ... ierwsi.pdf :

„W październiku [1945] Oddział Pomiarów wykonał szczegółowy, polski plan miasta w skali 1:20000. Postępy prac redakcyjnych i kreślarskich z zainteresowaniem śledził osobiście prezydent Piotr Zaremba, przyznając się później niejako do współautorstwa tego dzieła.
Plan ten, dla dzielnic centralnych, wydano drukiem kolorowym w lutym roku następnego.”
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1362
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Schulz » 10 sty 2012, o 19:42

Bogus pisze:
Schulz pisze: (...) dochodzę do wniosku, że plan główny być może wyszedł na początku 1946 roku. Pomiędzy 00613 a 00623 jest niewielka różnica, został więc do przejrzenia "Kurier Szczeciński" z okresu styczeń-kwiecień 1946...
I znów Schulz ma pewnie rację...
Miałem rację, ale wyczytałem to w wspomnieniach Piotra Zaremby, cyt.:
"Pierwszy plan polskiego Szczecina, wydany wielobarwnie w końcu 1945 roku, ukazał sie w sprzedaży w lutym 1946 roku: był to plan zupełnie porządny, stanowiący wielką pomoc dla naszego osadnictwa. Opracowany przez geodetę Tadeusza Rąpa, oddał on od razu ogromne usługi; sam inspirowałem jego powstanie, przeprowadzając również jego szczegółową korektę oraz pokonując trudności druku. Ciekawa jest wzmianka, która zapisałem w swym dzienniku pod datą 1 lutego 1946, gdyż tego dnia byłem w odwiedzinach u prezydenta Krakowa: „Daję im polski plan Szczecina, a oni mi w zamian niemiecki plan Krakowa z okresu okupacji, bo nowego jeszcze nie mają”.]"
Źródło: P. Zaremba, Szczecińskie lata 1946-1948. Poznań 1970, s. 34; także Wspomnienia Prezydenta Szczecina 1945-1950. Poznań 1977, s. 354.
W cytowanym tekście podkreślono zdanie dodane przez Zarembę w wydaniu z 1977 roku.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Stau » 10 sty 2012, o 21:57

No proszę - a już myślałem, że będzie to kolejna nierozwiązana "zagadka przeszłości" :). Zaraz zajrzę do wspomnień Zaremby. Dziwi mnie jednak, że ta dość istotna sprawa została przemilczana w prasie (chyba, że przeoczyłem).
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Awatar użytkownika
secessionlove
Posty: 396
Rejestracja: 13 cze 2009, o 16:27
Lokalizacja: Graudenz/Stettin
Kontakt:

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: secessionlove » 16 sty 2012, o 16:54

Gambit pisze:No i na tym z 47go jest ciekawostka w postaci dzielnicy o nazwie Gołęcin :) Jest także naniesiony Dworzec Gołęcin, którego na planie z artykułu nie ma naniesionego.
Odnoszę wrazenie, że to poznaniacy nadali tej dzielnicy nazwę Golęcin, bo w poznaniu też jest ta sama nazwa. Na planie z 1945 roku jest właśnie Golęcin, ale na późniejszych już występuje jako Golęcino. Natomiast została do dziś pamiątka, czyli8 nazwa Zajezdnia Golęcin.
Bogus
Posty: 1852
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Bogus » 16 sty 2012, o 18:30

Tym razem to jednak nie sprawka poznaniaków.
Jak podają uczeni w piśmie, wieś nosiła w XIII-w. dokumentach swojsko brzmiącą nazwę villa Golazin.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości

cron