(artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Bogus
Posty: 1852
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Bogus » 10 maja 2011, o 22:13

W Galerii mamy plan z 1946 r. uważany nieśmiało za najstaszy z powojennych:
Strona główna > Plany, mapy, panoramy > Szczecin po 1945 - Plany miasta > PLIK 2/6
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Stau » 10 maja 2011, o 22:18

dragon113 pisze:Ciekawe kiedy wydano pierwszy powojenny (polski) plan Szczecina. Ja najstarszy mam z 1949 r. Ale nie jest w dobrym stanie. Ktoś zna starsze wydania?
Na wystawie "Hans Stettiner i Jan Szczeciński" w ratuszu staromiejskim wisi "polska" mapa Szczecina zaraz po II wojnie światowej. Nie pamiętam teraz czy to jest ten plan, o którym wspomniał już powyżej Bogus (1946), czy czasem jeszcze inny.

I na koniec - po przemianowaniu nazw ulic na polskie w "Wiadomościach szczecińskich" (VII-X 1945) informowano już o pracach nad sporządzaniem nowego planu Szczecina.

Pozdrawiam.
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Awatar użytkownika
kgirl
Bravo
Posty: 2059
Rejestracja: 17 lis 2005, o 17:07
Lokalizacja: Braunsfelde

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: kgirl » 10 maja 2011, o 22:52

Według informatora do wystawy pierwszy powojenny plan Szczecina jest z października 1945 r.
Portal jest bez sensu !! (copyright by Busol)
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Stau » 10 maja 2011, o 23:08

kgirl pisze:Według informatora do wystawy pierwszy powojenny plan Szczecina jest z października 1945 r.
Artykuł Jerzego Grzelaka potwierdza te informacji, cytat:

"Efektem prac komisji był Spis nazw ulic, placów, wysp, rzek i kanałów miasta portowego Szczecina, broszura, która ukazała się w październiku 1945 roku. Stanowiła ona załącznik do pierwszego polskiego planu Szczecina, który władze miejskie wówczas wydały".
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Bogus
Posty: 1852
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Bogus » 12 maja 2011, o 23:04

Cytowany plan z października 1945 r. i wspomniany przeze mnie ten z Galerii (1946) to w rzeczewistości te same plany tyle, że ten "nasz" został wzbogacony przez prezydenta Zarębę kwartałami do rozbiórki. I pewnie nanoszenie tych uzupełnień opóźniło nieco wydanie planu.

A teraz uwaga! Dokonałem sensacyjnego odkrycia: plan z 1954 r. będący tematem omawianego artykułu zastał wykonany oraz opublikowany przed terminem - i to z jakim wyprzedzeniem.
Sprawdźcie sami:
Załączniki
Plany miasta, X. 1945 r.- frag.JPG
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 364
Rejestracja: 19 maja 2004, o 22:10
Lokalizacja: Stettin - Hokendorf

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Gambit » 13 maja 2011, o 00:29

To może autor artykułu machnął za szybko jednym, a za wolno drugim paluszkiem wpisując tytuł... ;)
"So, I`ve decided to take my work back underground... To stop to follow it into the wrong hands..."
Bogus
Posty: 1852
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Bogus » 13 maja 2011, o 09:17

To nie jest czeski błąd autora artykułu bo data 1954 powtarza się dwa razy: w tytule i w tekście.
Pomyłka powstała na wcześniejszym etapie prac nad udostępnianiem planu. Już na stronie Urzędu Miasta znajduje się ten nieszczęsny rok 54-ty.

A swoją drogą ciekaw jestem bardzo, czy w ogóle istnieje plan Szczecina z 1954 r. Sądzę, że byłby interesujący, bo między 1945 a 1956 rokiem część ulic zmieniała nazwy, a po październiku 1956 przechodziły ponowną metamorfozę (np. Śląska – Wandy Zieleńczyk – Śląska).
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Stau » 13 maja 2011, o 22:38

irs6 pisze:Cały plan jest większą zagadką.Mam na myśli date jego sporządzenia oraz wydania.
No właśnie... Na razie z dyskusji można wywnioskować, że nie był to X 45 ;), ani 1954 ;). Zasadniczo wszystko, co napisane cyframi nie może się zgadzać :).
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
Awatar użytkownika
Busol
Admin
Posty: 9615
Rejestracja: 21 kwie 2004, o 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Busol » 13 maja 2011, o 22:56

Uwagi z dyskusji przekazałem do Urzędu a oto odpowiedź:
...data jest prawidłowa, wynika bodaj - co sprawdzę - z napisy na odwrocie mapy, mam ją chyba w domu. Wątpię, żeby w 1945 roku ktoś był stanie tak opisać miasto. Jeżeli towarzystwo miłośników historii, zwane sedina.pl, podejmie decyzję, że ma to być 1945 proszę o informację, natychmiast zmienię.
:)

to co ?
Zapraszam na TrocheInaczej.pl.
"Niemcy kiedyś byli źli, a teraz są dobrzy. Ktoś mi tak opowiadał". Franek Bis.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Stau » 14 maja 2011, o 11:40

Sam nie mam pomysłu, ani wiedzy jak należy datować mapę, ale...
Busol pisze:Wątpię, żeby w 1945 roku ktoś był stanie tak opisać miasto.
powyższy argument nie wydaje mi się zbyt mocny. Po pierwsze na mapie z roku 1946 roku widać już dobrze nazwy wszystkich ulic, a plan ten, jak twierdzi Bogus, jest praktycznie identyczny z tym pierwszym, z października 1945.

Po drugie w X 1945 Komisja Nazewnictwa Ulic (m.in. z Heleną Kurcjusz) zakończyła prace i wydała pierwszy "Spis nazw ulic, placów, wysp, rzek i kanałów miasta portowego Szczecina". Zatem wszystkie ulice miały już wówczas "polskich patronów".

Mieszkańcy miasta byli dokładnie informowani o postępie owych prac poprzez prasę ("Wiadomości Szczecińskie"). W jedynym z numerów [już 16 sierpnia 1945, nr 16] pojawiła się nawet "ściągawka", gdzie podano informacje o "nowych" nazwach głównych ulic Szczecina. To tylko potwierdza szybkie tempo prac.

Wydaje mi się, że powyżej wspomniana Komisja bazowała na niemieckim planie. Wymyśliła najpierw ileś tam polskich nazw, a potem dopasowywała je do ulic na kartce, wirtualnie. Wiadomo przecież, że członkowie nie spacerowali po wszystkich peryferiach. Warto też zwrócić uwagę, że swoje nazwy dostały wówczas nawet ulice, które w gruncie rzeczy już nie istniały (np. w rejonie Starego Miasta).
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
mirekjot
Posty: 996
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: mirekjot » 14 maja 2011, o 13:56

Ja cos nie za bardzo rozumiem to roztrzasanie problemu. Jest to ewidentnie plan z X.1945 roku, wykonany na podstawie przedwojennych, niemieckich materialow kartograficznych z konca lat 30 lub poczatkow 40. Zmieniono jedynie nazewnictwo z niemieckiego na polskie. Naniesiono nawet przedwojenny przebieg tras tramwajowych z odcinkami do Dunczycy, na Emilii Plater i na Starym Miescie, wszystkie mosty, lacznie z kolejowym, co bylo wowczas czysta fantazja. Plan z 1954 wygladalby zupelnie inaczej, chocby z przeprawa mostowa w przedluzeniu ul. Dworcowej, o linii tramwajowej na ul. Celnej, istniejacej od 1948 roku, wlacznie i kilkoma innymi szczegolami. I to najwazniejsze - plan jest DATOWANY. O czym tu jeszcze mowic?
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: Stau » 14 maja 2011, o 16:45

No tak - wyraźnie widać dawny np. Most Dworcowy. Poza tym nazewnictwo mostów, które wówczas tak naprawdę były zburzone - Kazimierza Wielkiego czy Sobieskiego. To ewidentnie nazwy z początkowego okresu powojennego. Nie mogły się przyjąć, bo pierwsza trwała przeprawa powstała dopiero w 1957 (Most Długi).

W dolnym prawym rogu widać nawet linię tramwajową, która przez Most Cłowy "wkracza" na prawy brzeg :).
"Dziki to lud doświadczony w walkach na lądzie i morzu. Przyzwyczajony żyć z rabunku i grabieży. W przyrodzonej jakiejś dzikości - zawsze nieposkromiony" <--- Herbord o mieszkańcach Pomorza - XII wiek.
mirekjot
Posty: 996
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: mirekjot » 14 maja 2011, o 17:55

A tak na marginesie, jak juz jestesmy przy planach - jest w zasobach sedina.pl, w dziale Plany, mapy panoramy>Szczecin 1900-1945 - plan opisany z konca lat 40-tych (ze zb. B. Tomaszewskiego, plik 21/28), ktory przedstawia sytuacje tramwajowa dokladnie z przelomu 1948-49. Lepszym miejscem dla niego byloby miejsce wsrod planow Szczecina po 1945 roku. Jest juz przeprawa przez tymczasowy most na Lasztownie w przedluzeniu Dworcowej, ale trasa "dwojki" wciaz jest ograniczona do krotkiego odcinka Kollataja/Staszica - Dw. Niebuszewo.
Awatar użytkownika
maciozw
Posty: 567
Rejestracja: 25 mar 2008, o 00:09
Lokalizacja: Niebüshewen-Ösiedlen Piästöwsken
Kontakt:

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: maciozw » 14 maja 2011, o 20:14

Czy dworce Pogodno i Krzekowo są prawidłowo oznaczone, czy to pomyłka?
mirekjot
Posty: 996
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Re: (artykul) Plan Szczecina 1954 (gis.um.szczecin.pl)

Postautor: mirekjot » 15 maja 2011, o 12:41

Mysle, ze trudno mowic o pomylce w 1945 roku. Nalezalo wymienic nazwy niemieckie na polskie i zrobiono to akurat w ten sposob. Dworzec Krzekowo wzial sie pewnie od przedwojennego Stettin Kreckowerstr. I choc Kreckowerstr. zmieniono na Mickiewicza, to lezacy ponizej "dworzec" nazwano Krzekowo, choc akurat Krzekowo lezy na drugim krancu tej ulicy. No, ale nazwa "Dworzec Mickiewicza" nie brzmialaby chyba najlepiej.. Nie byl to zreszta dworzec, a przystanek kolejowy. W przypadku Dworca Pogodno (przedtem stacja, a dzis przystanek kolejowy Szczecin Lekno) - wkrotce znaleziono mu wlasciwsze miejsce i nazwa przeniosla sie blizej Pogodna. Zreszta na wspomnianym przeze mnie wczesniej planie z 1949 roku nazwy obu tych "dworcow" zmienily sie juz na takie, jakie znamy dzis. To tak w skrocie. Meandry nazewnictwa to temat rzeka.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości

cron