W pamiętniku pod datą 26 grudnia 1930 roku widnieje taki zapis:
Na Placu Królewskim ułożone zostało nowe torowisko piątki, znajduje się ono po drugiej stronie alejki .
A więc zostało wtedy ułożone nowe torowisko na północnej stronie Konigs Platz (obecny Żółnierza), przy wybudowanym 5 lat póxniej budynku Miejskiej Kasy Oszczędności. Do tej pory podwójne torowisko znajdowało się po stronie południowej. Przyjrzyj się zdjęciom, na których odszukasz różnice, np. wlotu torów od strony pomnika Cesarza Wilhelma. W przytoczonym przeze mnie fragmencie wynika, że tędy kursowała 5, ale 4 lata później po zamianie tras między 5 a 7, również 7 zaczęła tędy jeździc. W latach 30 był tu oczywiście dwutor. Ale jest jedno ale: otóż przy pomniku Cesarza był jednotorowy skręt z ul. Bismarcka (Obr. Stalingr.) w Plac Parad (al. Niepodległości). Nie znalazłem puki co torów przetokowych umożliwiających jazdę w odwrotnym kierunku. Od strony teatru sugeruj się planem z 1939 roku chociażby. 5 jechała prosto z pl. Królewskiego w ul. Klasztorny Dwór, 7 odłączała się i skręcała w ul. Grabowską. Natomiast 4 od strony ul. Grabowskiej jechała torem położonym po południowej stronie, by skręcic później w ul. Luizy. Natomiast od strony ul. Małej Katederalnej tor proadził niemalże na wprost do Bramy Króleskiej. I tu sprawa wydaje się prosta, jeśli chodzi o stan na lata 30. Ale ja bym tu jeszcze szukał toru przetokowego przy teatrze miejskim. Wyjaśniam dlaczego: otóż według rozkładu jazdy z 23 maja 1938 roku dwa kursy jedynki spod Toru Kolarskiego o 1.20 (1/3) i o 1.30 (1/1) odbywały się trasą „jedynki” do Bramy Berlińskiej, następnie przez Plac Parad do Bramy Królewskiej, skąd po zmianie kierunku jazdy, zabierając widzów z Teatru Miejskiego, udawały się jako „siódemka” o godz. 1.44 i 1.57 do Brunatnych Pól.
Sorry, że piszę nazwy przedwojenne w tłumaczeniu dosłownym. Właśnie w takiej formie występują w mojej książce i właśnie dlatego weszły mi "w krew", że nie mogę się puki co przestawic na obecne.
PS. Ul. Luizy to Staromłyńska, Grabowska to Matejki, Klasztorny Dwór to Wyszaka, i tak dalej... jakby ktoś pytał.
Odnośnie przystanków: na wysokości Bramy Królewskiej - linie 4 i 7, na Wyszaka przy teatrze - linia 5, Pomnik Cesarza Wilhelma - dla linii 5 i 7 przy wlocie w Plac Parad (Niepodległości).
Odnośnie wagonów - odsyłam do książki Remigiusza Grochowiaka "120 lat komunikacji miejskiej w Szczecinie". Są tam dokładne rysunki taborowe autorstwa Dariusza Walczaka - "guru" wśród "taborowców".