Re: (artykuł) Najstarsze nazwy ulic i inne nazwy miejscowe dawn
: 4 sty 2017, o 19:53
Dolaczam jeszcze fotografie z sedinowej Galerii BI - jeden z widokow Bredower Brucke na Vulkanstr., jak podejrzewam - z ok. 1915 roku.
Rozumiem, że chodzi o hasło „Wiadukt na Druckiego-Lubeckiego" (http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Wi ... Lubeckiego), które opracował autor Janusz Światowy. Z tego, co wiem, to prowadzi on stronę o historii komunikacji w Szczecinie. Bardzo ciekawa, ale w opisie to on nie jest konsekwentny. W jednym miejscu pisze, że "most wybudowano prawdopodobnie w latach 1890 - 1900" (http://www.swiatowy.org/bilety/most/most.html), i to powiela w haśle dla Encyklopedii, ale dalej, opisując działania miasta w zakresie komunikacji w 1926 roku pisze, że: "Podjęto również decyzję o przebudowie trasy do Frauendorf (Golęcin) i budowie dalszego odcinka trasy tramwajowej na Gotzlow (Gocław). Była to wielka inwestycja i duży wysiłek finansowy związany z budową wieloprzęsłowego stalowego wiaduktu tramwajowo-drogowego nad niecką terenów stoczniowych" (http://www.swiatowy.org/bilety/1920/1920.html). W świetle powyższego, a także analizy dostępnych mi planów i ksiąg adresowym śmiem twierdzić, że stalowy wiadukt na Druckiego-Lubeckiego powstał na przełomie 1926/27 roku, po tym jak podjęto w 1926 roku decyzję o przebudowie trasy do Frauendorf (Golęcino) i budowie dalszego odcinka trasy tramwajowej do Gocławia. Była to dość spora inwestycja polegająca m. In. na budowie wieloprzęsłowego stalowego wiaduktu tramwajowo-drogowego nad niecką terenów stoczniowych (to ta słynna "Dolina Śmierci" w 1945 r. położona wzdłuż Metzstraße (Kołobrzeska). Po przemieszczeniu wielkich ilości ziemi oraz wyburzeniu kilku kamienic leżących na nowo budowanej trasie, linię tramwajową poprowadzono od dworca towarowego Grabowo do Golęcina przez ulicę Karl-Liegen-Straße, późniejszą Prinzeßstraße (Stalmacha), następnie Vulkanstraße (Druckiego-Lubeckiego), i po wiadukcie nazwanym Stahlbrücke, a następnie pod kolejnym wiaduktem ulicy Metzstraße, czyli dzisiejszą ulicą Kołobrzeską), i dalej wzdłuż Sedanstraße (Księdza Wacława Blizińskiego) do wylotu Alte Vulkanstraße (Ludowa), którą dochodziła do zajezdni Golęcino, omijając tereny stoczni "Vulcan".mirekjot pisze:Przeglądając hasła Encyklopedii Szczecina pomeranica.pl moją wątpliwość wzbudziło hasło "Bredower Brücke ".
Według katalogu planów miasta Szczecina wydanego w 1989 roku przez AP w Szczecinie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, i wówczas jeszcze Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną, plan jest opisany na s. 52, poz. 107, i jest datowany na lata 1874-75 (Gezeichnet Tessmar, Verlag Dannenberg, Stettin; Lith. und Druck von H. Hochstetter, Stettin; Maßstab 1:25000 [MNS-H, sygn. 484]). Swojego czasu dostałem w Archiwum od św. pamięci Mieczysława Stelmacha dość dobrą fotokopię wykonaną przez J. Matuszewskiego. O tym dopisku myślę podobnie, pewnie właściciela.mirekjot pisze:
Linkowany plan 1879 z wikimedii oceniam na starszy - albowiem dworzec wroclawski "odpalony" w 1877 przedstawiony jest tam jeszcze jako projektowany. Fikusne zawijasy z data 1879 traktowalbym jako dopisek, byc moze wlasciciela.