(artykuł) Najstarsze nazwy ulic i inne nazwy miejscowe dawn

Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11255
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

(artykuł) Najstarsze nazwy ulic i inne nazwy miejscowe dawn

Postautor: Bachinstitut » 29 gru 2008, o 22:36

Drogi Schulzerl, mam znów kilka wymądrzeń na temat Twojej tabeli.
Tym razem raport krytyczny obejmuje u mnie kilka stron w Wordzie, więc najwygodniej będzie, jak sobie podzielimy omawianie problemów na kilka rejonów.

1. Budynki między Dampfschiffsbollwerk a Junkerstraße

W Twojej tabeli nie jest to zbyt jednoznacznie przedstawione, ale można niechcący wywnioskować, że
An der Grüne Linde 1173 = Bollwerk 1b
An der Grüne Linde 1174 = Bollwerk 2
An der Grüne Linde 1175-1176 = Bollwerk 3

Było według mnie inaczej.
Pierwotna konkordancja numeracji przedstawiała się w Adreßbuchu 1857 tak:
Bollwerk 1 (Handelshalle w budowie)
Bollwerk 2 = An der Grüne Linde 1174
Bollwerk 3 = An der Grüne Linde 1173 (a nie jak proponujesz 1175-1176)
Zmiana numeracji nastąpiła około roku 1905, kiedy na północ od tego ciągu wybudowano Terrassenhotel. Jemu został przyporządkowany adres Bollwerk 1, sąsiedniej, pustej parceli - adres Bollwerk 1a (później zajmowana przez baraki), a dawny budynek Bollwerk 1 otrzymał adres Bollwerk 1b.

Z trudem mogę zlokalizować dawne budynki o numerach Am Holzbollwerk 1175, 1176 i 1177. Wszystkie znajdowały się u wylotu Junkerstraße. Może Ty coś wykombinujesz.
Mam tu jeszcze jedną alternatywną numerację, ale poruszymy ją za jakiś czas - w punkcie 3.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1363
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 31 gru 2008, o 00:52

Mój drogi Bachu, jak dla mnie, Ty się nie wymądrzasz, a raczej pobudzasz mnie do dalszej, intensywnej pracy. Co do tych budynków między Dampfschiffsbollwerk a Junkerstraße - już raz dyskutowaliśmy na ten temat, przy okazji artykułu o ulicy Panieńskiej. Co prawda głównie chodziło tam o numerację związaną z przedłużeniem tej ulicy na terenie Fortu Leopolda, ale przy okazji padły uwagi dotyczące zabudowy wzdłuż nabrzeża Dampfschiffsbollwerk a Junkerstraße. Piszesz tam m. in., że, cyt.:
„…Adreßbuchy 1834-1849 podają adres budynku 1172 jako „An der grünen Linde 1172“. Według Adreßbuch 1849 mieszka tam np. Wallmeister F. Bessel” i dalej: „W Adreßbuch 1850 jest zmiana. Budynek 1172 posiada adres „Am Frauentor 1172” i określony jest jako Wachtgebäude, zamieszkiwany również przez Wallmeistra F. Bessela”.
Następnie piszesz, że:
„Adreßbuch 1857 podaje, że po zmianie numeracji nosi on nowy adres: Am Frauentor 6. Funkcja według Adreßbuch 1858 - „Die Festungskasematten”. Po zmianie numeracji w 1880 budynek ten ma adres Frauenstraße 54. (W Adreßbuch 1880 w tabeli konkordancji numerów na stronie 195 błędnie podano nowy adres jako Frauenstraße 56. W rezultacie jednak będzie to adres Frauenstraße 54) Adres z budynkiem znika po 1890…”.
Do tego dołożył się jeszcze Bartosz:
„W księgach adresowych sprzed 1850 r. An der grünen Linde 1172 i [Am] Fraunethor 1172 występują zamiennie. Pod tym adresem był skład drewna. Na jego terenie, jak zauważyłeś, mieszkał Wallmeister ("mistrz wałowy") i było to na pewno mieszkanie służbowe…”.
Jak wspomniałem na wstępie, powyższa wymiana zdań miała dotyczyć budynku Am Frauentor 6 (w kolejności 1172, 6, i 54), położonego na terenie Fortu Leopolda, ale przy okazji nawiązano do uliczki „An der grünen Linde”. Dopiero teraz dotarło do mnie, że w drugiej połowie XIX w. numeracja tego obszaru musiała się zmienić (pojawia się przedłużenie ulicy Panieńskiej na terenie fortyfikacji), a my w naszej wcześniejszej prywatnej wymianie poglądów dotychczasowy nr 1172 wysłaliśmy na teren fortyfikacji (stąd Frauenthorstrasse 6 (54). Nie rozumiem, dlaczego wówczas nie zauważyłem, że powiązałeś nr 6 z nr 1172 (dotarło to do mnie, jak przeczytałem Twoje końcowe podsumowanie w cytowanej wyżej dyskusji, że: „…Zgadza sie, ale ta niekonsekwencja występuje TYLKO w spisie mieszkańców. W spisie parcel według ulic jest tak, jaką zauważyłem wcześniej”).
Żeby nie przedłużać, na posiadanym przeze mnie planie z 1811 roku (Grundriss der Stadt Stettin innerhalb den Festungswerken und deren neuen Bezirks – Eintheilung, or. 1811 r., I. C. D. Jost, Königl. Artillerie Leutnant, fotokopia wykonana w Pracowni Foto – Mikrofilmowej Wojew. Archiwum Państw. w Szczecinie) w/w nr 1172 określa budynek położony przy pomoście Koronnym (Kronenbrücke). Czyli mniej więcej w miejscu późniejszego Bollwerk 1a (po 1905 roku). Kolejne numery, An der Grüne Linde 1173, 1174 (tu Eisen-Magazin, także Königliche Eisen Niederlage), oraz An der Grüne Linde 1175 i 1176, wynikają z tego samego planu z 1811 roku. Nic nie wiem o numerze 1177. Jeżeli nie masz nic przeciwko temu, to uważam, że powinienem uzupełnić tabelę jak niżej.
Załączniki
1811, An der grünen Linde Nr. 1172.JPG
Grundriss der Stadt Stettin innerhalb den Festungswerken..., 1811 (fragment, tu poprawiono nieczytelną numerację)
Uzupełnienie tab. nr 1..jpg
Zmiany w numeracji obszaru nabrzeża „Bollwerk” [Nabrzeże Wieleckie] (fragment tab. nr 1.)
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11255
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 31 gru 2008, o 08:03

Tak, tak, ale ten 1172 to już sobie onegdaj pięknie wyśledziliśmy!
Chyba się nie zrozumieliśmy.

Mnie chodzi dwie sprawy:

1. Budynek Bollwerk 3
Bollwerk 3 powinien według mnie przynajmniej krótko przed rokiem 1856 mieć adres An der Grüne Linde 1173, a nie An der Grüne Linde 1175-1176, bo tak jest naskrobane w tym gupim Abuchu 1857.

2. Budynki An der Grüne Linde a właściwie Am Holzbollwerk 1175, 1176, 1177
Tymczasem sobie zerknąłem do Adreßbuchów wcześniejszych.
Bardzo ładnie mi tam napisali, np. w 1856 że Am Hollzbolwerk 1175 i 1177 są zburzone, a w 1176 jest mieszkanie Baumschreiber-Wohnung. W Abuszku 1850 i 1849 Am Hollzbolwerk 1175 jeszcze stoi i jest niezamieszkały, rok wcześniej mieszka tam właściciel knajpy, co może oznaczać, że i knajpka tam była. A zamieszkały adres Am Holzbollwerk 1177 pojawia się do roku 1842. Ble, ble, ble…

Wynika z tego, że:
Am Holzbollwerk 1177 zburzyli około 1842.
Am Holzbollwerk 1175 zburzyli około 1950.
Am Holzbollwerk 1176 sobie przetrwał dzielnie do 1856, mieszka tam pan Steuerauff. C. A. Herold i wdówka Seebald. Ciekawa parka…
Ale mój gupiutki Abuch 1857 budynku Am Holzbollwerk 1176 sobie nie zarejestrował, a co tam!
Za to pan Steuerauff. C. A. Herold nagle mieszka pod Am Frauenthor 5 (1166), a wdówka Seebald najwidoczniej jest już na łonie Abrahama, bo jej w AB 1857 w ogóle nie ma.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1363
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 2 sty 2009, o 00:32

Bachu, podobno Twój raport krytyczny to kilka stron w Wordzie, a my, jak widzisz drepczemy w miejscu. Tabelka, jaką dołączyłem do artykułu ma przedstawiać zmiany numeracji obszaru nabrzeża „Bollwerk”, ale powstała na podstawie informacji, jakie ja posiadam. Ty masz pełniejszy obraz. Mimo wszystko nie rozumiem parę rzeczy. Przede wszystkim skąd ta nazwa Am Holzbollwerk dla numeracji 1175, 1176, 1177, jeżeli Adressbuch z roku 1856 podaje w spisie ulic dla Am Holzbollwerk tylko numerację od 1098 do 1103 (podobnie zresztą jak AB z 1846, ale tu mam niepełny, kończy się na 1101). Rozumiem, że te budynki stanowiły zakończenie tego nabrzeża przy wylocie Junkerstrasse, co zresztą wynika z planu z roku 1847, jaki jest w galerii. I tu od razu dodam, że nie ustosunkowałeś się do fragmentu planu z 1811, który tu załączyłem, gdzie wyraźnie widać położenie interesujących nas zabudowań 1172-1176. Poniżej zrobiłem zestawienie podanych przez Ciebie informacji z Twojego postu z 31.12. z godz. 08:03. Ew. uzupełnij moje znaki zapytania. Aha..., i dlaczego jest najpierw 1172 (to wg mnie), potem 1174 (Bollwerk 2), potem 1173 (Bollwerk 3), a potem w kolejności Am Holzbollwerk 1175,1176, 1177? Jakoś tak nie po kolei, hmm...?
Załączniki
zestawienie informacji.jpg
zestawienie informacji do postu z 31.12. z godz. 08:03
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11255
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 2 sty 2009, o 01:00

Schulz pisze:skąd ta nazwa Am Holzbollwerk dla numeracji 1175, 1176, 1177, jeżeli Adressbuch z roku 1856 podaje w spisie ulic dla Am Holzbollwerk tylko numerację od 1098 do 1103 (podobnie zresztą jak AB z 1846, ale tu mam niepełny, kończy się na 1101). Rozumiem, że te budynki stanowiły zakończenie tego nabrzeża przy wylocie Junkerstrasse, co zresztą wynika z planu z roku 1847, jaki jest w galerii.
Podaję to sprytnie za Adreßbuch 1856, s. 357.

Budynki 1098 do 1103 należały także do Am Holzbollwerk. Oznacza to właśnie tak, jak napisałeś, że te budynki stanowiły zakończenie tego nabrzeża przy wylocie Junkerstraße.
Schulz pisze:I tu od razu dodam, że nie ustosunkowałeś się do fragmentu planu z 1811, który tu załączyłem, gdzie wyraźnie widać położenie interesujących nas zabudowań 1172-1176.
Jeśli chodzi o plan, to te małe budynki 1173 i 1174 zostały chyba wyburzone, a adresy przeniesiono na duże kamienice chyba około roku 1848, które przetrwały do 1944.

Budynek Am Frauentor 1165 leży według mnie po drugiej stronie Frauenstraße i po zmianie numeracji to Torgebäude, Festungsgebäude, Frauenstraße 1. Budynek dotrwał do 1870 roku. To jest chyba to, co oznaczyłeś jako 1165a.

Am Frauentor 1170 to są Frauentorkaserne...
Ty oznaczyłeś ten 1170 jako Zisterzienser Nonnenkloster. Według mnie on sam nie miał numeru.
Natomiast to, co Ty oznaczyłeś jako 1165, jest w istocie także budynkiem 1171.

Na temat 1172 już było.
Najpierw był to ten Holzhof: do 1849 Am der grünen Linde 1172, a od 1850: Am Frauentor 1172 chyba jako Wachtgebäude. Po zmianie numerów w latach 1857-1880 ma on adres Am Frauentor 6, po 1880 - Frauenstraße 54.
Schulz pisze: Aha..., i dlaczego jest najpierw 1172 (to wg mnie), potem 1174 (Bollwerk 2), potem 1173 (Bollwerk 3), a potem w kolejności Am Holzbollwerk 1175,1176, 1177? Jakoś tak nie po kolei, hmm...?
Właśnie tak dziwnie nie po kolei. Podobnie jest na Marienplatz.
Schulz pisze:Bachu, podobno Twój raport krytyczny to kilka stron w Wordzie, a my, jak widzisz drepczemy w miejscu.
Kritischer Bericht ma 11 punktów. :lol:
Ale do numeracji tego odcinka wrócimy w punkcie 3, bo teraz nie chciałem jeszcze bardziej zagmatwać.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1363
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 4 sty 2009, o 00:09

Wszystko jasne, odpowiednie poprawki dokonane. Ale wrócę jeszcze do tego planu z 1811.
Bachinstitut pisze:
Schulz pisze: I tu od razu dodam, że nie ustosunkowałeś się do fragmentu planu z 1811, który tu załączyłem...
...
Budynek Am Frauentor 1165 leży według mnie po drugiej stronie Frauenstraße i po zmianie numeracji to Torgebäude, Festungsgebäude, Frauenstraße 1. Budynek dotrwał do 1870 roku. To jest chyba to, co oznaczyłeś jako 1165a.
Am Frauentor 1170 to są Frauentorkaserne...
Ty oznaczyłeś ten 1170 jako Zisterzienser Nonnenkloster. Według mnie on sam nie miał numeru.
Natomiast to, co Ty oznaczyłeś jako 1165, jest w istocie także budynkiem 1171.
Z Twojej wypowiedzi wynika, że ja tak "oznaczyłem", i powtarzasz to już kolejny raz, a prawda jest taka, że ja poprawiłem coś, co już na tym planie jest opisane, by było bardziej czytelne.
Tu zacytuję, co pisałem, w którymś z poprzednich odcinków:
"...Po ostatecznym zburzeniu średniowiecznej Bramy Panieńskiej, odcinek obejścia Dziedzińca Arsenału, położony w rejonie 3. Bramy Nowej Bramy Panieńskiej, na początku XIX w. określony został nazwą „Przy Bramie Panieńskiej” (Am Frauen Thor, 1817)…", i dalej: "...w drugiej połowie XIX wieku pojawia się dla wewnętrznej drogi fortecznej nazwa „ulicy Bramy Panieńskiej (Frauenthorstrasse, 1876)…", i jeszcze w innym miejscu:
"...Przejęcie terenów wojskowych po wyburzeniu fortyfikacji i usunięciu systemu bram Nowej Bramy Panieńskiej, w 1880 roku umożliwiło dostęp do nowo budowanego ciągu nabrzeży, Nabrzeży Parowców (Dampfschiffbollwerk), co w dalszej kolejności skutkowało zlikwidowaniem ulicy Bramy Panieńskiej (Frauenthorstrasse)...".
Wyraźnie tu widać, że w miarę zmian w otoczeniu fortyfikacji, także wcześniejsza numeracja poszczególnych działek podlegała ewolucji i do nas należy tylko wychwycić ich nowe położenie. Ja co prawda nie mam dostępu do AB-ów, i to np. tych z 1833 roku, pozostaje mi tylko fotokopia planu z 1811, i tu akurat występuje taka numeracja, jak podaję w swoich postach.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11255
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 4 sty 2009, o 13:09

Wobec tego wynika jasna, że na przestrzeni pierwszej połowy XIX wieku numeracja w tym rejonie musiała ulec dość drastycznej zmianie. Mogę Ci tylko dodać, że moja kopia planu Wellenra tego problemu niestety nie rozstrzygnie.

Bollwerk, Kritischer Bericht, Teil 3 - Oderhof, Bollwerk 4-5

(Do punktu 2 wrócę potem)

Wybudowany w latach 1911-1913 biurowiec Oderhof, Bollwerk 4-5, był jednym z bardziej „obszernych” budynków na terenie całego starego miasta, zajął miejsce kilku parcel:
Am Holzbollwerk 1102 = Bollwerk 5
Am Holzbollwerk 1103 = Bollwerk 4
Junkerstraße 1104 = ???
Junkerstraße 1106-1105 = Junkerstraße 13-14
Junkerstraße 1107 = Junkerstraße 12

Budynek Junkerstraße 1104 stanowi dla mnie pewnego rodzaju zagadkę.
Najprawdopodobniej posiadał on chwilowo adres Bollwerk 3 przed budową w roku 1857 Handelshalle (Bollwerk 1), podczas gdy budynki Bollwerk 2 i Bollwerk 3 nosiły chwilowo numery odpowiednio Bollwerk 1 i Bollwerk 2. Co jest z budynkiem Junkerstraße 1104/Bollwerk 3 po roku 1858 nie wiem, być może został podłączony pod któryś sąsiedni adres.

W samym Adreßbuch 1857 widoczna jest duża niekonsekwencja.

Według spisu według nazwisk konkordancja wypada tak:
Bollwerk 1 = An der Grüne Linde 1174
Bollwerk 2 = An der Grüne Linde 1173
Bollwerk 3 = Junkerstraße 1104

Według spisu według ulic konkordancja wypada tak jak podałem w punkcie nr 1:
Bollwerk 1 (Handelshalle w budowie)
Bollwerk 2 = An der Grüne Linde 1174
Bollwerk 3 = An der Grüne Linde 1173

Proponuję więc tabelę uzupełnić w sposób następujący:
An der Grüne Linde 1174 (przed 1856) = Bollwerk 1 (1857) = Bollwerk 2 (1858-1945)
An der Grüne Linde 1173 (przed 1856) = Bollwerk 2 (1857) = Bollwerk 3 (1858-1945)
Junkerstraße 1104 (przed 1856) = Bollwerk 3 (1857) = ???

I jeszcze drobiazg. Po wybudowaniu Oderhofu adresy Junkerstraße 12, 13 i 14 przeniesiono na północną stronę Junkerstraße, tam gdzie było puste miejsce po Zisterzienser Nonnenkloster.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11255
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 5 sty 2009, o 00:00

Bachinstitut pisze: Budynek Junkerstraße 1104 stanowi dla mnie pewnego rodzaju zagadkę.
...
Junkerstraße 1104 (przed 1856) = Bollwerk 3 (1857) = ???
No dobrze, już sobie zbadałem, co z tym budynkiem Junkerstraße 1104 (przed 1856) = Bollwerk 3 (1857).
Od 1859 w Adreßbuchach zamiast Junkerstraße 13-14 występuje samo Junkerstraße 13. Na planach z drugiej połowy XIX wieku parcela ta obejmuje zarówno dawny budynek Junkerstraße 13-14 jak i Junkerstraße 1104 (przed 1856) = Bollwerk 3 (1857).
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1363
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 5 sty 2009, o 17:16

Bachinstitut pisze: Budynek Junkerstraße 1104 stanowi dla mnie pewnego rodzaju zagadkę.
...
Zwróć uwagę, że ja też miałem jakieś przeczucie, że coś jest nie tak, i nawet w tabeli nr 1 na linii Bollwerk 4-5 zostawiłem w kolumnie dotyczącej lat 1892-1920. wolne miejsce. Właściwie nie wiem dlaczego…
Przy okazji, czy w AB z roku 1836 występuje nazwa ulicy Eisenmagazinstraße?. Wyczytałem u Fredricha (Die älteren Stettiner Strassennamen) co następuje:
„An der grünen Linde (do 1856), przejście pomiędzy Arsenałem (Klasztor Panieński) i podwórzami nad Odrą, do których zaliczał się skład wyrobów żelaznych (Eisenmagazin), stąd też ([wspomniana w roku] 1836) ulica Eisenmagazinstraße.” (Fredrich, 1926, 45).
Zastanawiam się, czy ten skład, określony na planie z 1828 roku nazwą Königliche Eisen Niederlage (nr 1174 w legendzie do planu), nie ma przypadkiem związku ze składem drewna, wspomnianym przez Ciebie i wymienionym w cytowanej przeze mnie na początku naszej dyskusji wypowiedzi Bartosza: „W księgach adresowych sprzed 1850 r. An der grünen Linde 1172 i [Am] Fraunethor 1172 występują zamiennie. Pod tym adresem był skład drewna…”.
Mam wątpliwości dlatego, że do XVIII wieku występuje na tym obszarze nazwa Stadtholzhof (miejski skład drewna), czego potwierdzeniem ma być nazwa nabrzeża Holzbollwerk (Nabrzeże Drzewne), położonego pomiędzy Baumstraße i Junkerstraße. Czyżby Stadtholzhof i późniejszy Holzhof to samo? Osobiście wątpię.
Kolejna sprawa, która mi umknęła, to sprawa budynku starej rzeźni, stojącej przy nabrzeżu na wysokości wylotu Junkerstraße, który widoczny jest na widoku Ludwika Hermanna z roku 1839. Wspomina o nim E. Gwiazdowska w swoich „Widokach Szczecina…”, s. 285. Podejrzewam, ze są to resztki średniowiecznej rzeźni, która została przeniesiona w XVI wieku na drugi brzeg z powodu tego, że przeszkadzała w żegludze (położona była na wodzie, por. mój artykuł Nr 7). Czy w AB-ach sprzed 1839 jest jakaś wzmianka o nim?
Załączniki
Blick_1.jpg
Blick über die Oder auf das Schloß, 1839, Ludwig Hermann, tu widok budynku starej rzeźni na wodzie
Ansicht Stettins....jpg
Ansicht Stettins aus der Vogelschau von Nordosten, A. Eltzner, W. French, ok. 1851, tu fragment nabrzeża w okolicy wylotu Junkerstraße.
Uwaga, zamieściłem nowa wersję opisu, zgodnie z sugestia BI
Ostatnio zmieniony 5 sty 2009, o 23:38 przez Schulz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11255
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 5 sty 2009, o 18:11

1. W Adreßbuch 1936 nazwa Eisenmagazinstraße niestety nie występuje. Wcześniej także nie. Nie występuje tam także Eisenmagazin i do tych kwestii w ogóle nie mogę się odnieść.

2. Co do rzeźni, to wydaje mi się, że na niższym z Twoich załączników wygląda to na istotnie na drugi brzeg Odry. Na przykład w Adreßbuch 1939 na Łasztowni Rzeźnia (Schlachthaus) pojawia się pod Schiffbaulastadie 1 (w latach 1857-1894 było to Schiffbaulastadie 28 ). Zwróć też uwagę na pojawiający się w tym rejonie adres Am Schlachthause 1 (po 1857) = Am Schlachthause 6 (przed 1856) i Am Schlachthause 2 (po 1857) = Am Schlachthause 7.
Proponowałbym jednak temat ten omawiać przy okazji przyszłych (mam nadzieję) rozważań o Łasztowni.

3. Na załączniku nr 1 zgubiłeś Junkerstraße 1104 (przed 1856) = Bollwerk 3 (1857). Moim zdaniem to ten budynek, gdzie umieściłeś liczbę 1005.


A teraz Bollwerk, Kritischer Bericht, Teil 2. Lootsenamt

Lootsenamt, którego nie ująłeś w swojej tabeli, nosił adres Bollwerk 33 do tego czasu, kiedy numeracja Bollwerku kończyła się na numerze 32 przed Langebrückstraße. Było to jeszcze przed połączeniem z południowym odcinkiem nabrzeża zwanym Neues Bollwerk (o tym w Bollwerk, Kritischer Bericht, Teil 9, 10)

Pierwszy raz adres Bollwerk 33 pojawia się w Adreßbuchu 1862 (może nawet 1861, ale tego Abucha nie mam) jako Königliches Steuergebäude. Było to parterowy budynek z czerwonej cegły u wylotu Junkerstraße. Czyli że datę tę należy łączyć z jego budową?

Kiedy w obręb numeracji włączono budynki Neues Bollwerk, nasz Lootsenamt zmienił adres na Bollwerk 38.

Lootsenamt uległ wyburzeniu około 1907-1909 w związku z budową nowego Baumbrücke, a adres Bollwerk 38 przeniesiono na pustą parcelę na prawo od wylotu Schneckentorstraße.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11255
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 5 sty 2009, o 19:14

Załączam obrazek.
Mam nadzieję, że tu wszystko widać i obejdzie się bez pewnego planiku. :lol:

Wydaje mi się, że musiało być tak ten niski budynek narożny Junkerstraße 1104 (przed 1856) = Bollwerk 3 (1857) widoczny na twoim załączniku nr 1 ustąpił miejsca wysokiej kamienicy Junkerstraße 13, która około 1859 stanęła na miejscu budynków Junkerstraße 13-14 i Bollwerk 3.
Załączniki
Bollwerk 1-3.jpg
Bollwerk 1-3
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1363
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 5 sty 2009, o 22:14

Bachinstitut pisze: 1. W Adreßbuch 1936 nazwa Eisenmagazinstraße niestety nie występuje...
...
2. Co do rzeźni, to wydaje mi się...,
...
3. Na załączniku nr 1 zgubiłeś Junkerstraße 1104 (przed 1856) = Bollwerk 3 (1857). Moim zdaniem to ten budynek, gdzie umieściłeś liczbę 1005.
ad 1. Trudno, ciekawe skąd powziął o niej wiadomość Carl Fredrich. Najciekawsze jest to, że nazwa Eisenmagazin i tym podobne występują na planach z 1. połowy XIX ., a nawet w legendzie do nich z oznaczeniem nr 1174.
ad 2. Tej rzeźni faktycznie dajmy sobie spokój. Po prostu miałem na myśli budynek rzeźni z lewej strony rzeki, powstały na początku XIV wieku i rozebrany przed 1577 rokiem. Rzeźnia stała przy brzegu, częściowo w wodzie, za murami miasta, w miejscu, gdzie później usytuowano wylot ulicy Junkerstraße. Gdyby nie obraz L. Hermanna i zapis u p. Gwiazdowskiej, to bym głowy nie zawracał.
ad 3. Jeżeli masz na myśli załącznik nr 1 do artykułu, to nr 1104 umieściłem w ciągu dolnej części Junkerstraße, który opisałem jako ciąg Eisenmagazin-Strasse 1107-1102 w latach 1762-1856, a następnie jako Junkerstraße 12/ Am Bollwerk 4-5 w latach 1857-1890. Po 1890 stanąłem w miejscu bo nr 1104 zaginął mi w mroku dziejów...Podsumowanie Bollwerk 4-5 na rok 1945 ściągnąłem od Ciebie. Za to wspomniany tu nr 1005, to numer przypisany dla Baumtor (Bramy Kłodnej), rozebranej w 1827.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11255
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 5 sty 2009, o 22:22

Miałem na myśli załącznik do Twojego posta z 17.16.
Załóżmy że nie źle widzę, a nie, że jest on dość niewyraźny.
Możesz dla większej czytelności poprawić numery kolorem, bo nie mam takich dobrych bryli.
W każdym razie coś mi się tam nie zgadza.

Czy mam przejść do Teil 4 mojego Kritischer Bericht, czy jeszcze tu coś podłubiemy?
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1363
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 5 sty 2009, o 22:37

Bachinstitut pisze:Miałem na myśli załącznik do Twojego posta z 17.16.
Załóżmy że nie źle widzę, a nie, że jest on dość niewyraźny.
Możesz dla większej czytelności poprawić numery kolorem, bo nie mam takich dobrych bryli.
W każdym razie coś mi się tam nie zgadza.
Czy mam przejść do Teil 4 mojego Kritischer Bericht, czy jeszcze tu coś podłubiemy?
Przepraszam, ale w tzw. międzyczasie miałem co innego na głowie i przyznaję, ze nie śledziłem Twojego c.d. W momencie, jak wysłałem poprzedni post, przeczytałem jeszcze raz pkt 3 Twojego postu z 18:11 i dotarło do mnie, że miałeś na myśli nr 1105. Więcej dłubać nie musimy, bo załączone przez Ciebie zdjęcie świetnie zastępuje pewien plan,. Przechodzimy do części 4. K B.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11255
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 5 sty 2009, o 22:53

Ten punkt jest akurat krótki.

Bollwerk, Kritischer Bericht, Teil 4. Bollwerk 11
W obręb tego budynku wchodził także adres Fischerstraße 10 (do 1856: Fischerstraße 1036), który był „podłączony” pod budynek Bollwerk 11.
Adres ten po zmianie numeracji Fischerstraße na początku lat dziewięćdziesiątych XIX wieku wypadł (dokładnej daty nie znam).
Erich-Falkenwaldergesellschaft

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości

cron