kurzastopka zagadka nr 1 grób Sydonii

Odgadywanie miejsc, postaci i wydarzeń ze zdjęć, opisów, itp. Każdy użytkownik, który chce zadać zagadkę, zakłada osobny wątek i tytułuje go: nazwa użytkownika + numer zagadki.
kurzastopka
Posty: 515
Rejestracja: 5 gru 2004, o 18:36
Lokalizacja: kurlandia

Postautor: kurzastopka » 6 sty 2005, o 17:15

Widzę,że na forum brakuje koneserów Resztek Fortyfikacji Szczecińskich.Podpowiedz następna:widoczna na mapce skarpa to resztki nowomiejskich fortyfikacji ziemnych o bardzo charakterystycznym krztalcie.......
cpe
Posty: 2
Rejestracja: 4 sty 2005, o 21:24

Postautor: cpe » 6 sty 2005, o 17:38

Grabstelle:
Neue Artillerie-Kaserne (Pionier-Kasrene),
Linsingenstraße 7-8 / Körnerstraße 1, 2-3 / Friedrichstraße 18
Bogus
Posty: 1887
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Postautor: Bogus » 6 sty 2005, o 20:59

Po dokładnych pomiarach kartograficznych wychodzi, że grób znajdował się dokładnie w miejscu gdzie przebiega ul. Sowińskiego (Körnerstr.)
w połowie odległości między Potulicką (Bellevuestr.-Linsingenstr.) a Kłusocińskiego (Lützowstr.).
Miejsce to nazywało się chyba Armen Kirchhof (cmentarz dla biedoty?).

Tak więc Sydonię zabrukowali i dzisiaj jeździmy sobie po jej szczątkach.

Na wszelki wypadek od dziś będę unikał jazdy samochodem tym odcinkiem - nie wiadomo z jakim to heppeningiem może wyskoczyć nasza bohaterka. :) Chyba, że prawidłowa odpowiedź jest zupełnie inna.
kurzastopka
Posty: 515
Rejestracja: 5 gru 2004, o 18:36
Lokalizacja: kurlandia

Postautor: kurzastopka » 8 sty 2005, o 15:05

Blisko, nawet bardzo choć jeśli mapa z 1863 jest dokladna, to grób wychodzi mi ok.40m na Pn.od Sowińskiego(to miejsce wybralam na coroczne "wspominki").
Awatar użytkownika
kadent
Posty: 253
Rejestracja: 5 gru 2004, o 00:39
Lokalizacja: Finkrewalderstrasse

Postautor: kadent » 8 sty 2005, o 19:47

kurzastopka pisze:Blisko, nawet bardzo choć jeśli mapa z 1863 jest dokladna, to grób wychodzi mi ok.40m na Pn.od Sowińskiego(to miejsce wybralam na coroczne "wspominki").
Dokładnie. Mapa z 1877 z planowaną siatką ulic na terenie fortu Prusy potwierdza to. iż miejsce to jest pod ulicą bądź pod przylegającym do niej budynkiem szkoły.
Bogus
Posty: 1887
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Postautor: Bogus » 10 sty 2005, o 16:43

Z tą mapą jest coś nie tak. Charakterystyczny łuk drogi, przy którym stoi nagrobek jest żle usytuowany. Na innych planyach jest on dalej od Fortu(podobnie młyny).
Jeśli lokalizować nagrobek względem tego łuku to powinien się on znajdować w miejscu ul. Sowińskiego. Jeśli natomiast punktem odniesienia jest Wozownia to grób znajdował znacznie przed tą ulicą.

Na mapce są jakieś cyfry między nagrobkiem a młynami i Fortem. Może one coś wyjaśnią? Odczytać je ze skanu nie sposób.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11310
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 11 sty 2005, o 23:06

A tu mam coś dla zainteresowanych położeniem zamku Oderburg...
Załączniki
Oderburg.jpg
Oderburg
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
kurzastopka
Posty: 515
Rejestracja: 5 gru 2004, o 18:36
Lokalizacja: kurlandia

Postautor: kurzastopka » 13 sty 2005, o 14:56

Cyfry między młynami a grobem - 405;między wozownią a grobem -333,co do jednostek to nie jestem pewna;poza tym wydaje się, że to wozownia była punkt. odniesienia dla naszego 'kartografa'.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11310
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 13 sty 2005, o 19:45

Po ponownym przeanalizowaniu dostępnych mi źródeł jestem przekonany, że dokładne miejsce oznaczone na mapce Kurzastopki przypada na budynek znajdujący się na samym narożniku Bellevuestraße (Linsingesnstraße) i Körnerstarße - dawniej był to budynek Bellevuestraße (Linsingesnstraße) 9 - dziś pusty placyk przed wieżowcem.
Poniżej urocza fotka. To ten budynek z lewej.
Załączniki
Körnerstraße; 1897-1901.jpg
Körnerstraße; 1897-1901
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Bogus
Posty: 1887
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Postautor: Bogus » 13 sty 2005, o 22:23

Intryguje mnie ten grób i też go próbuję dokładnie zlokalizować.

Założyłem, że liczby widoczne na planie i które podała kurzastopka (333 i 405) służą do dokładnego zlokalizowania grobu. Jednostką miary jest tu łokieć, który w Prusiech miał 0,6669m.
Jako sprawdzenie może posłużyć skala u dołu planu, gdzie jednostką jest pręt = 12 stóp = 12x0,313m=3,756m.
Odległość 333 łokcie jest mierzona od bramy wjazdowej do Fortu (pomiaru sprawdzającego z drugiej strony - od młynów - nie wykonałem bo nie znam ich lokalizacji).

Wówczas usytuowanie grobu wychodzi ok. 45m przed Körnerstarße, mniej więcej w połowie odległości między Bellevuestr. a Lützowstr.

A więc kurzastopka ma rację.
Awatar użytkownika
kadent
Posty: 253
Rejestracja: 5 gru 2004, o 00:39
Lokalizacja: Finkrewalderstrasse

Postautor: kadent » 13 sty 2005, o 22:26

Odośnie cyfr 333 i 405 poniewaz skan jest niedokładny trudno powiedzić w jakich jednostkach miary operuje mapa. Jakie znaki są po cyfrach (przecinek czy kropka). Mapa prawdopodobnie jest w prętach pruskich i 1 pręt/1°=3,7662m a 1 stopa/1'=31,385cm.
Wszystko wskazuje na to iż mapa jest obcięta z prawej strony ponieważ nie wiem z jakiego punktu liczono 333 stopy??? :?: :?: :?:
Załączniki
sydonia_skala.jpg
sydonia_skala.jpg (7.66 KiB) Przejrzano 8395 razy
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11310
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 13 sty 2005, o 22:31

Qurde, strzeliłem babola, daję sobie Ericha, może być ziemniaczany nawet. Pomyliły mi się przecznice. W książce Kozińskiej „Rozwój przestrzenny Szczenina” jest fotografia planu, w którym współczesna siatka ulic nakłada się na Fort Preussen.
Wypada to na chodnik miedzy szkołą Piwoniego a sala gimnastyczną. Bliżej Piwoniego.
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
kadent
Posty: 253
Rejestracja: 5 gru 2004, o 00:39
Lokalizacja: Finkrewalderstrasse

Postautor: kadent » 13 sty 2005, o 22:37

Bogus pisze:Intryguje mnie ten grób i też go próbuję dokładnie zlokalizować.

Założyłem, że liczby widoczne na planie i które podała kurzastopka (333 i 405) służą do dokładnego zlokalizowania grobu. Jednostką miary jest tu łokieć, który w Prusiech miał 0,6669m.
Jako sprawdzenie może posłużyć skala u dołu planu, gdzie jednostką jest pręt = 12 stóp = 12x0,313m=3,756m.
Odległość 333 łokcie jest mierzona od bramy wjazdowej do Fortu (pomiaru sprawdzającego z drugiej strony - od młynów - nie wykonałem bo nie znam ich lokalizacji).

Wówczas usytuowanie grobu wychodzi ok. 45m przed Körnerstarße, mniej więcej w połowie odległości między Bellevuestr. a Lützowstr.

A więc kurzastopka ma rację.
O jakie łokcie chodzi :?:
Bogus
Posty: 1887
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Postautor: Bogus » 13 sty 2005, o 23:45

Zwykle łokieć (Elle) to dwie stopy. Ale w Prusach wynosił on 66,7cm.

Wg mnie te 333 łokcie należy odmierzać od Bramy Wjazdowej Fortu. Wówczas zachowane są proporcje obu odleglości i liczb 333/405.
Awatar użytkownika
kadent
Posty: 253
Rejestracja: 5 gru 2004, o 00:39
Lokalizacja: Finkrewalderstrasse

Postautor: kadent » 14 sty 2005, o 00:24

Bogus pisze:Zwykle łokieć (Elle) to dwie stopy. Ale w Prusach wynosił on 66,7cm.

Wg mnie te 333 łokcie należy odmierzać od Bramy Wjazdowej Fortu. Wówczas zachowane są proporcje obu odleglości i liczb 333/405.
OK.
Jest to chyba rzadko spotykana miara we współczesnych publikacjach. Najczęściej podaje się pręty i stopy.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości

cron