Strona 1 z 1

Mirekjot zagadka nr 26

: 24 cze 2019, o 22:02
autor: mirekjot
Znalazlem w necie dosc slabe jakosciowo foto, ale na zagadke jeszcze sie nada. Co tu widac?

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 25 cze 2019, o 07:29
autor: Zibsky
Plac Orla Bialego z zabezpieczoną fontanną.

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 25 cze 2019, o 08:56
autor: Bachinstitut
20/21.04.1943 - 05/06.01.1944 ?
:o

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 25 cze 2019, o 09:32
autor: Zibsky
Strasznie pusto.... ani ludzi, ani zadnych pojazdow zakladam ze 1945.

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 25 cze 2019, o 11:52
autor: Bachinstitut
Hm...
Na zdjęciu widać ruiny kamienic przy Mönchenstraße 12-13 (Haus Potsdam), oraz 14(-)15, które zniszczone zostały w nalocie 20/21.04.1943. Brak także wysokiej kamienicy Mönchenstraße 29-30 trafionej w tym samym nalocie.

W nalocie 05/06.01.1944 trafiona została kamienica przy Roßmarkt 4 (ta ciemna z wysokim szczytem po prawej stronie), oraz wysoka kamienica Roßmarkt 6 (wystaje po lewej nad "piramidą" zabezpieczającą fontannę). A obie na zdjęciu jeszcze są.......

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 25 cze 2019, o 12:47
autor: mirekjot
Widze, ze nic tu po mnie :) Spodziewalem sie, ze zagadka dluzej wytrzyma :) Gratulacje, tak, to rzeczywiscie konstrukcja okrywajaca Rossmarktbrunnen, o ile dobrze wiem - wewnatrz wypelniona piaskiem. Z niepewnego opisu wynikaloby, ze foto pochodzi z 1943 r. i podobnie jak BI dalbym temu wiare, z uwagi na "niekompletne" jeszcze zniszczenia w zabudowie placu. Osobna zagadke stanowi powod pustki na placu. Mi osobiscie jeszcze przydalaby sie odpowiedz, czy po 20/21.04.1943 przez Rossmarkt jezdzily jeszcze tramwaje, bo na ten temat nie udalo mi sie kompletnie nic znalezc.

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 25 cze 2019, o 14:22
autor: Zibsky
Bachinstitut pisze: 25 cze 2019, o 11:52 Hm...
Na zdjęciu widać ruiny kamienic przy Mönchenstraße 12-13 (Haus Potsdam), oraz 14(-)15, które zniszczone zostały w nalocie 20/21.04.1943. Brak także wysokiej kamienicy Mönchenstraße 29-30 trafionej w tym samym nalocie.

W nalocie 05/06.01.1944 trafiona została kamienica przy Roßmarkt 4 (ta ciemna z wysokim szczytem po prawej stronie), oraz wysoka kamienica Roßmarkt 6 (wystaje po lewej nad "piramidą" zabezpieczającą fontannę). A obie na zdjęciu jeszcze są.......
Chyle czoła

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 25 cze 2019, o 15:09
autor: Bachinstitut
mirekjot pisze: 25 cze 2019, o 12:47 przydałaby się odpowiedź, czy po 20/21.04.1943 przez Rossmarkt jeździły jeszcze tramwaje, bo na ten temat nie udało mi się kompletnie nic znaleźć.
Bomby w nalocie 20/21.04.1943 były akurat uprzejme trafić w budynki leżące na trasie biegnącej przez Stare Miasto: Bollwerk, Neue Königstraße, Schulzenstraße, Kolhmarkt i Luisenstraße. Ciekawe, co z trakcją i czy dałoby w ogóle radę jakoś ponownie zawiesić ją miejscach zniszczonych budynków?

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 25 cze 2019, o 23:19
autor: mirekjot
Bachinstitut pisze: 25 cze 2019, o 15:09 Bomby w nalocie 20/21.04.1943 były akurat uprzejme trafić w budynki leżące na trasie biegnącej przez Stare Miasto: Bollwerk, Neue Königstraße, Schulzenstraße, Kolhmarkt i Luisenstraße. Ciekawe, co z trakcją i czy dałoby w ogóle radę jakoś ponownie zawiesić ją miejscach zniszczonych budynków?
Trakcje naprawiano stosunkowo szybko. W miejsce brakujacych budynkow wkopywano slupy i przewody mozna bylo wieszac. Problemem byl gorny odcinek Schulzenstr., gdyz byl tam tylko jeden tor i ruch po nim odbywal sie w dwoch kierunkach. Odcinek ten byl zabezpieczony odpowiednia sygnalizacja dla tramwajow, ale ruch i tak byl skomplikowany, bo nizej dochodzilo jeszcze skrzyzowanie z Breite Str./Reifschlaegerstr. (dochodzila tez druga linia tramwajowa) i do tego dokladal sie dolny odcinek Schulzenstr., gdzie bylo zabronione mijanie sie wagonow. Byla to trudna technicznie trasa. Zniszczenia na Starym Miescie mogly wiec spowodowac zaniechanie odbudowy linii tramwajowej miedzy Breite Str i Koenigsplatz i wprowadzenie zastepczo objazdu Starego Miasta przez Gruene Schanze-Paradeplatz. Ale czy tak sie stalo - nie wiem.

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 26 cze 2019, o 13:51
autor: Bachinstitut
No faktycznie, trudna trasa.
Ale wyłania się jeszcze jedna wątpliwość. Czy po nalocie 05/06.01.1944 tramwaje nadal jeszcze zjeżdżały Breite Straße, skręcały w prawo w Schulzenstraße i dojeżdżały do Odry?
Między nalotem 20/21.04.1943 a 05/06.01.1944 wydaje mi się, że tak. Dawno temu widziałem zdjęcie lotnicze z tego okresu z tramwajem (dwuczłonowym) w tym rejonie.
Ciekawe, co było potem.

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 26 cze 2019, o 15:49
autor: mirekjot
Z tego co udalo mi sie ustalic, trasa przez Breite Str. - na prawy brzeg - po odgruzowaniu i naprawie szkod w trakcji i torowisku po nalotach byla stale przejezdna, przez cala wojne. Do bardziej szczegolowych informacji nie dotarlem - nie znalazlem praktycznie nic z okresu Stadtwerke w latach 1939-45. Albo sie nie zachowalo, albo na nie nie trafilem. To co mialem, bedzie w ksiazce, a ta poszla do drukarni :)

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 26 cze 2019, o 18:08
autor: Bachinstitut
mirekjot pisze: 26 cze 2019, o 15:49 Z tego co udalo mi sie ustalic, trasa przez Breite Str. - na prawy brzeg - po odgruzowaniu i naprawie szkod w trakcji i torowisku po nalotach byla stale przejezdna, przez cala wojne.
Po sierpniu 1944 TEŻ? :o

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 26 cze 2019, o 18:42
autor: mirekjot
Tez. W kazdym razie od pazdziernika 44 trasa Chausseehaus-Flughafen byla eksploatowana.

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 26 cze 2019, o 20:57
autor: Bachinstitut
Ciekawe, czy puścili Brajcikiem i Szulcenikiem, czy objazdem...

Re: Mirekjot zagadka nr 26

: 26 cze 2019, o 22:28
autor: mirekjot
Objazdem nie dalo rady, bo takiego nie bylo. Wjazd na Hansabruecke byl tylko z Splittstr. - od Schulzenstr. przez Koenigsstr.