Strona 2 z 3

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 14:53
autor: Stau
OLIWIA "rozwaliła" zagadkę.

Verbindungstraße 21-22, Naumann und Rietz GmbH [aktualnie ulica Szpitalna; nieopodal szpitala].

Mnie osobiście zmylił fakt, że Pommerensdorf to tylko "ciepło" ;). Nie sądziłem, że masz na myśli sąsiedni Pommerensdorfer Anlagen - teraz to po prostu Pomorzany ;).

http://sedina.pl/galeria/displayimage.php?pid=25246 <--- fotka nr 1
http://sedina.pl/galeria/displayimage.p ... &pid=28559 <--- fotka nr 2
http://sedina.pl/galeria/displayimage.php?pid=26643 <---- zniszczenia Verbindungstraße podczas nalotu 20/21 IV 1943 (ale widok od "drugiej strony" - Apfelallee, czyli obecnej ulicy Powstańców Wlkp.)

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 15:00
autor: Bogus
Iwonka pisze:(...)
Blisko Hindenburgstrasse?
Nie! Daleko od Hindenburgstrasse.
Pendolino wyjeżdza z miasta.

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 15:07
autor: Bogus
Stau pisze:(...)
OLIWIA "rozwaliła" zagadkę.

Verbindungstraße 21-22, Naumann und Rietz GmbH [aktualnie ulica Szpitalna; nieopodal szpitala].
Otóż nie do końca!
Naumann & Rietz się zgadza.
Reszta, niestety, do poprawy.

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 15:24
autor: Stau
Verbindungsstraße 21-22 (po naszemu, w wolnym tłumaczeniu "ulica łącznikowa")

Zatem chodziło Ci o brak "s" w środku nazwy. W "tłumaczarce" jest poprawnie, w galerii nazwa do poprawy!
Verbindungsstraße.jpg
Swoją drogą - szkoda, że nie ma już tego przejazdu "przez" linię kolejową.

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 15:39
autor: Bogus
Nie śmiałbym czepiać się takich szczegółów w tak poważnej sprawie.
To nie ta ulica i nie ta dzielnica.

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 15:56
autor: Stau
Zagadka, rzeczywiście, lekka nie jest.
Naumann & Rietz.jpg
AB 1937

W każdym razie szukam dalej ;).

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 16:02
autor: Stau
Powiedz proszę, że to dawna lokalizacja przy Altdammerstr. 4.
1901.jpg

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 16:13
autor: Bogus
Bingo!
Nie powiem przecież, że to jeszcze wcześniejsza (1879 r.) lokalizacja przy Zachariasgang 6a.
Na potwierdzenie słuszności adresu Altdammerstr. 4, źródło z 1912 r.

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 16:51
autor: Iwonka
OLIWII linek nie działa, a te co Stau zapodał też niekoniecznie.
To znaczy, że to chodzi o Gdańską?

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 18:29
autor: Bogus
Tak, Gdańska – narożnik przy zjeździe na Wyspę Pucką.

Siedziba fabryki zmieniła się z Altdammerstr. 4 na Verbindungsstr. 21/22 dopiero ok. 1933 r. a wszystkie prezentowane zdjęcia pochodzą z książki wydanej przez firmę w 1912 r.
Pomyłka w opisie pojawiła się w książce K. Maronn Stettiner Fabrikanlagen auf alten Ansichten bis 1945, skąd prawdopodobnie pochodzą zdjęcia w Galerii.

W nagrodę za pochylenie się nad zagadką, pełna(choć dalej marnej jakości) wersja reklamy firmowej z 1899 r.:
Bogus_-_zagadka_nr_64_-3.jpg
I jeszcze przykład, jak to spółka Naumann & Rietz potrafiła zadbać o swoje interesy również w Wielkopolsce:
Bogus_-_zagadka_nr_64_-4.jpg
PS.
Problemy z linkami Stau’a występują i u mnie.

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 19:11
autor: Iwonka
Bogus pisze:Tak, Gdańska – narożnik przy zjeździe na Wyspę Pucką.
A prawobrzeże, to od którego miejsca się zaczyna?

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 20:14
autor: PKa
ensdorf)?!

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 22:30
autor: Stau
Iwonka pisze:OLIWII linek nie działa, a te co Stau zapodał też niekoniecznie.
To znaczy, że to chodzi o Gdańską?
Mnie moje linki działają ;). Jednakże zdiagnozowałem problem i poprawiłem, co trzeba. Sprawdź proszę czy linki w moim poprzednim poście wyświetlają się Tobie poprawnie. Przy okazji zajrzyj do linka OLIWIII.
Bogus pisze: PS. Problemy z linkami Stau’a występują i u mnie.
Ciebie Bogus proszę o to samo. Ogólnie masakra - ta galeria i sposób wyświetlania albumów (linki) do informatyczny kryminał.
Bogus pisze:Na potwierdzenie słuszności adresu Altdammerstr. 4, źródło z 1912 r.
Gdzie tam znalazłeś adres, bo mi się jakoś nie udaje ;).

Wracając do meritum - co warto podkreślić - bardzo ciekawej i zmuszającej do wysiłku zagadki. Poniżej fragment mapki z 1903 roku. Zaznaczyłem Altdammerstr. 4, czyli obecną ulicę Gdańską, gdzie mieściła się niegdyś fabryka Naumann & Rietz. Widać także miejsce, o którym wspomniał Bogus, czyli skręt w stronę Wyspy Puckiej.
Altdammerstr..jpg
PKa pisze:
Iwonka pisze:
Bogus pisze:Tak, Gdańska – narożnik przy zjeździe na Wyspę Pucką.
A prawobrzeże, to od którego miejsca się zaczyna?
Odpowiem za Bogusia, najwyżej mnie poprawi! Od Regalicy na wschód się zaczyna, a Altdammer-Gdańska to Międzyodrze! To "letnio" miało chyba znaczyć po drugiej stronie Odry Zachodniej od Pomorzan (Pommerensdorf)?!
Zgadza się - Międzyodrze znajduje się między Odrą Zachodnią a Odrą Wschodnią (tę drugą nazywamy potocznie Regalicą). W momencie, gdy przyjeżdżamy przez most Cłowy bądź most Pionierów Miasta Szczecina wkraczamy na prawobrzeże i dojeżdżamy do poszczególnych dzielnic - Dąbia czy Zdrojów.

Ogólnie teren fabryki leżał wówczas (a gdyby zakład przetrwał wojnę leżałby także obecnie) na wyspie Zaleskie Łęgi. Natomiast, jeśli spojrzymy historycznie, jeszcze przed powstaniem fabryki sięgała tutaj (tzn. do Parnicy) Wyspa Pucka (inna jej nazwa - Regalickie Łęgi). Dopiero po powstaniu kanału odwadniającego (dziś Kanał Rybny) i całego "systemu" przeciwpowodziowego (pokłosiem tego jest dziś Jezioro Portowe, dokąd spływała woda) Regalickie Łęgi zostały "odcięte" od Parnicy:
Szczecin 1735.jpg
1735

Dla porównania, poniżej 1889:
Szczecin 1889.jpg
Szczecin 1889.jpg (36.63 KiB) Przejrzano 6700 razy
Kończąc swój wywód i mocno odbiegając od głównego tematu dodam, że ponownie Regalickie Łęgi "ucierpiały" na skutek wykopania obecnego Przekopu Parnickiego (1929). Wówczas powstała Wyspa Zielona (celowo używam współczesnego nazewnictwa, aby nie pomieszać), a pomniejszona Wyspa Pucka (Regalickie Łęgi) osiągnęła obecny "wygląd".

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 23:05
autor: Bogus
PKa pisze:To "letnio" miało chyba znaczyć po drugiej stronie Odry Zachodniej od Pomorzan (Pommerensdorf)?!
Jeśli chodzi o moje "letnie" ustosunkowanie się do Pommerensdorfu, to napisałem tak gdyż chciałem dać sygnał, że poszukując informacji w Galerii, w dziale Pommerensdorf, Pommerensdorfer Anlage, można natrafić na ślad firmy Naumann & Rietz. Jednocześnie sugerowałem, że nie o taki adres mi chodzi, jak tam został podany.
Stau pisze: Gdzie tam znalazłeś adres, bo mi się jakoś nie udaje ;).
Adres odszukałem w Adressbuchu a we wskazanym źródle znalazłem wskazówkę, w którym roczniku szukać.

Odnośnie granic Prawobrzeża, to ja wykombinowałem sobie następująco:
Jeśli Aldammer Str. można znaleźć w dziale Galerii zatytułowanym "Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin", oznacza to, że nie jest to Prawobrzeże.

Re: Bogus - zagadka nr 64 - z kobyłką u płota

: 4 cze 2013, o 23:55
autor: PKa
ką??