mirekjot - zagadka nr 6

Odgadywanie miejsc, postaci i wydarzeń ze zdjęć, opisów, itp. Każdy użytkownik, który chce zadać zagadkę, zakłada osobny wątek i tytułuje go: nazwa użytkownika + numer zagadki.
Adam_R
Posty: 167
Rejestracja: 27 maja 2004, o 21:34

Postautor: Adam_R » 23 lut 2005, o 21:22

No to moze ktos mi powie, jak wygladala sprawa z linia Sz-n Zdroje - do... gdzies pod Gryfinem za Polakow ? Zanim wybudowano zakret Sloneczne - Dabie, kiedy pociagi dojezdzaly do obecnej stacji BP ? Od osoby mieszkajacej w Ploni dowiedzialem sie, ze pociagi jezdzily do Gryfbetu, Unikonu i jakiegos PGRu pod Gryfinem. Osobowych nie bylo. Ciekawi mnie czy w Zdrojach dzialala stacja kolejowa, czy to byla tylko koncowka linii/nawrotka ?
www.puszczabukowa.prv.pl
Awatar użytkownika
zoil
Posty: 20
Rejestracja: 8 cze 2004, o 10:45
Lokalizacja: Zdroje/Finkenwalde
Kontakt:

Postautor: zoil » 24 lut 2005, o 08:47

Ten PGR to może Sobieradz? Też interesuje sie tą linią. Zeszłego lata przeszedłem się jej fragmentem - od ul. Dąbskiej do Kijewka. Jeszcze można było obejrzeć trochę szyn. Ciekawe, czy są jeszcze?
Na wielu aktualnych planach i mapach cała ta linia jest jeszcze pokazywana!
Z tego, co piszesz, to po wojnie coś jeszcze tędy jeździło :)
Znalazłem ciekawą stronę: http://kolej.kurczak.one.pl/linia.php/i ... no/galeria - jest tam wymieniony przystanek "Szczecin Lotnisko". To tyle, co wiem :(
Załączniki
liniakol1.jpg
Tyle zostało... :(
Awatar użytkownika
zoil
Posty: 20
Rejestracja: 8 cze 2004, o 10:45
Lokalizacja: Zdroje/Finkenwalde
Kontakt:

Postautor: zoil » 24 lut 2005, o 08:52

Awatar użytkownika
Aygon
Posty: 2440
Rejestracja: 17 cze 2004, o 23:07
Lokalizacja: Stettin Hökendorf

Postautor: Aygon » 24 lut 2005, o 12:59

Linie do kijewka to chyba juz ukradli :cry: Ostatnio widzialwm same podkłady koło Stawskiego.
Zweckverband fur Gross Stettin
GG:1237155
[url=http://www.prawobrzeze.org/galeria]galeria przedwojennego prawobrzeża[/url]
BUCHHEIDE VEREIN
Adam_R
Posty: 167
Rejestracja: 27 maja 2004, o 21:34

Postautor: Adam_R » 24 lut 2005, o 20:03

Torow jest jeszcze sporo, zwlaszcza za autostrada w strone Ploni. Fajny szlak na spacer. Po drodze byl stary dworzec i wioska, mozna tam jeszcze sporo w ziemi znalesc. Pociagi jezdzace do unikonu jeszcze sam pamietam. Bardzo lubialem jezdzic przez Plonie bo tam tory byly przy samej drodze i mozna bylo z bliska obejzec lokomotywe :). Pociagi jezdzace obok bylej fabryki organow pamieta kolegi babcia, ktora mieszkala na ul. Widok. Ale ze wzgledu na wiek nic wiecej nie da sie dowiedziec.

A to foto podkladow kolejowych miedzy przedluzeniem ul Jasminowej a salonem seata. Przy Batalionow na miejscu torow stoja blaszaki a dalej stoi budynek wygladajacy na majacy zwiazek z koleja.
Załączniki
dn_SVI_0014.JPG
www.puszczabukowa.prv.pl
Adam_R
Posty: 167
Rejestracja: 27 maja 2004, o 21:34

Postautor: Adam_R » 24 lut 2005, o 20:13

Aaaa jeszcze jedno. Moze ktos ma stary polski plan to to sprawdzi. Moze pociagi dojezdzaly do Zdrojow i tam manewrowaly do Dabia ? Co sie stalo z odcinkiem torow od Gryfinskiej do Leszczynowej ? Obecnie widac jeszcze resztki nasypow. Moze po to wybudowany zostal zakret Sloneczne - Dabie zeby pociagi nie musialy manewrowac przez Zdroje ?

Odcinek Dabie - Kijewo jest wykorzystywany przez cieplownie. Moj ojciec prawie wjechal pod pociag na Slonecznym heh.
www.puszczabukowa.prv.pl
Awatar użytkownika
Krasiu
Posty: 1196
Rejestracja: 8 lip 2004, o 00:07
Lokalizacja: Hufelandweg

Postautor: Krasiu » 24 lut 2005, o 23:01

Przebieg tej linii był mniej więcej taki: wzdłuż północnej części puszczy do Kołbacza, potem w kierunku zachodnim, na południe od Glinnej przez Żelisławiec (w tym rejonie są jeszcze nasypy i łata asfaltu w miejscu, gdzie był przejazd kolejowy. Tory dochodziły do Chwarstnicy (na południe od jeziora Wełtyńskiego), gdzie łączyły się z linią od Gryfina do Pyrzyc. Był tam też rozjazd w kierunku Bań, gdzie szlak się kończył. Ciekawe jest to, że PKP wciąż uważa, że tory na szlaku od Kijewa w kierunku Płoni to ich cenna własność. I jak pojawili się złodzieje by co nieco zabrać na złom (profesjonaliści, udawali ludzi z PKP, mieli kamizelki, a nawet podrobione dokumenty) to zrobił się straszny raban, zjechała się policja, złodziei złapano.
Awatar użytkownika
Aygon
Posty: 2440
Rejestracja: 17 cze 2004, o 23:07
Lokalizacja: Stettin Hökendorf

Postautor: Aygon » 25 lut 2005, o 10:34

Dosyć ładnie widać tory na "ruskim planie" z '84, zaznaczone są nawet nieużywane tory/nasypy przed zdrojami na wyspie i koło Enea
Zweckverband fur Gross Stettin
GG:1237155
[url=http://www.prawobrzeze.org/galeria]galeria przedwojennego prawobrzeża[/url]
BUCHHEIDE VEREIN
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

resztki linii kolejowych Zdroje

Postautor: Jsz » 26 lut 2005, o 15:41

Jak datowano zamykanie linii (rozbiórkę torów) ze Szczecina Zdroje (Bhf. Finkenwalde = rejon Stacji benzynowej BP) w kierunku Szczecin Dąbia oraz na linii w kierunku Starego Czarnowa można przeczytać na stronie tutaj: http://www.kolej.pl/tory/ibik/zamk.php

I tak odpowiednio linia:
1. Szczecin Port Centralny - Szczecin Dąbie; d.o.=1.05.1846; d.z.=1945 (z powodu wysadzenia mostów na Gr Reglitz)
2. Szczecin Słoneczne - Oleszna; d.o.=28.08.1898; d.z.=1949
3. Szczecin Zdroje - Szczecin Słoneczne; d.o.=28.08.1898; d.z.=1949
4. Oleszna - Stare Czarnowo; d.o.=28.08.1898; d.z.=1949; d.r.=1992
5. Stare Czarnowo - Sobieradz; d.o.=1.12.1905; d.z.=1949; d.r.=1992

d.o.= data otwarcia
d.z.= data zamknięcia ruchu pasażerskiego
d.r.= data rozbiórki
Adam_R pisze:.... Co sie stalo z odcinkiem torow od Gryfinskiej do Leszczynowej ?...
rozebrane j.w. , ale ostał się do dziś fragment toru na skrzyżowaniu Hangarowej i Gryfińskiej
Adam_R pisze:.... zakret Sloneczne - Dabie......
Zakręt ten wybudowany został chyba w latach '60/'70, był m.in. wykorzystywany przez krótki czas w latach '80 dla linii osobowej Sz. Słoneczne - Sz. Dąbie - Sz. Główny (niestety nie wypaliło - z powodu zbyt długiego czasu przejazdu).
Bogus
Posty: 1886
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Postautor: Bogus » 20 mar 2005, o 00:19

Nawiązując do wątku pociagów ze stacji Finkenwalde, dorzucę wycinek rozkładu jazdy z 1944r. Wynika z niego, że pociągi osobowe kursowały ze Zdrojów do Starego Czarnowa, gdzie była stacja końcowa tej linii.

Ten i więcej rozkładów jazdy możecie znaleźć tu: http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/ ... 1-pom.html
Załączniki
Finkenwalde - Neumark.JPG
Awatar użytkownika
-Thomae-Fritzen-
Posty: 37
Rejestracja: 4 lut 2005, o 10:45

Postautor: -Thomae-Fritzen- » 5 cze 2005, o 21:21

Przed wojną linię kolejową Neumark i. Pommern (Stare Czarnowo) - Finkenwalde (Zdroje) obsługiwała spółka Greifenhagener Kreisbahnen, a od 1940 r. Pommersche Landesbahnen.

PS. W tym roku obchodzimy 100-lecie otwarcia linii Neumark - Woltersdorf (Sobieradz), stanowiącej przedłużenie linii z Finkenwalde, która zamknęła kolejowy pierścień wokół Gór Bukowych. Obsługiwana również przez GKB.

Pociągi zmierzające do Finkenwalde, zatrzymywały się na następujących stacjach na terenie obecnego Szczecina (za rozkładem z 1942 r oraz polskim z 1946 r.) :
- Kellerbecker Muehle / Kłobuk
- Muehlenbeck / Wrzosy
- Hohenkrug-Buchholz / Wyszomierz-Brudz.
- Henningsholm / Oleszna
- Koenigsweg / Urok
- Hokendorf / Klęskowo
- Brunner Str. / Zdroje Wschód
- Finkenwalde / Szczecin Czanowo

W polskim rozkładzie z 1946 r. od Czanowa pociąg jedzie jeszcze 3 km i kończy bieg na stacji Szczecin Dąb. Piszę, bo ktoś pytał o "nawrotkę". W Czanowie pociąg wg rozkładu stał na tyle długo (dodane do czasu odjazu jakieś pół godziny), że można śmiało podejrzewać, że był tam odwracany.

Druga kwestia jaka się pojawia - ile tych stacji było/jest w Zdrojach?
Nie wiem, czy to w tym wątku ale ktoś naliczył 3:
1) Finkenwalde Bhf
2) Buchheide Hp
3) obecna stacja Szczecin Zdoje
... no i tu mamy ... (?)
4) Zdroje Wschód - na mapce tu prezentowanej nie widać; na rozkładzie niemieckim 1,2 km od Finkenwalde, na polskim 1 km od Sz. Czanowo.

Czy zdrojacy zechcą zidentyfikować/zlokalizować to coś?
T.F. Anno MDCXVIII
Awatar użytkownika
-Thomae-Fritzen-
Posty: 37
Rejestracja: 4 lut 2005, o 10:45

Postautor: -Thomae-Fritzen- » 5 cze 2005, o 21:29

W uzupełnieniu dodam, że w prawobrzeżnej galerii znajduje się kilka kolejowych motywów z przebiegu trasy Finkenwalde - reszta świata.

Z tego co zapamiętałem, jest tam np. fota takiego jednego niemieckiego Wokulskiego przy Królewskim Bruku...
T.F. Anno MDCXVIII
Bogus
Posty: 1886
Rejestracja: 3 lis 2004, o 18:48

Postautor: Bogus » 5 cze 2005, o 22:38

-Thomae-Fritzen- pisze: ...
- Hokendorf / Klęskowo
- Brunner Str. / Zdroje Wschód
- Finkenwalde / Szczecin Czanowo

... Zdroje Wschód - na mapce tu prezentowanej nie widać; na rozkładzie niemieckim 1,2 km od Finkenwalde, na polskim 1 km od Sz. Czanowo.

Czy zdrojacy zechcą zidentyfikować/zlokalizować to coś?
Wg mnie stacje Brunner Str. i Zdroje Wschód to są dwa rózne obiekty.
Brunner Str. to dzisiejsza ul. Lniana w Klęskowie. Tam mogła się znajdować stacja niemiecka.

Stacja Zdroje Wschód, jako że że znajdowała się bliżej dworca Czanowo, mogła się znajdować na ul. Jaśminowej (Grenzstr.) - przy fabryce organów Grueneberga. Taką lokalizację stacji (czy przystanku) widziałem na jednym z niemieckich planów.
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Jsz » 5 cze 2005, o 23:12

-Thomae-Fritzen- pisze:... Druga kwestia jaka się pojawia - ile tych stacji było/jest w Zdrojach?
Nie wiem, czy to w tym wątku ale ktoś naliczył 3:
1) Finkenwalde Bhf
2) Buchheide Hp
3) obecna stacja Szczecin Zdroje
...
O 3 stacjach w Zdrojach było tutaj: http://www.sedina.pl/phpBB3/viewtopic.php?t=2048
Awatar użytkownika
Aygon
Posty: 2440
Rejestracja: 17 cze 2004, o 23:07
Lokalizacja: Stettin Hökendorf

Postautor: Aygon » 6 cze 2005, o 02:42

Brunner Str. to już Hokendorf jak widzć na mapce:
Załączniki
Hpt.jpg
Zweckverband fur Gross Stettin
GG:1237155
[url=http://www.prawobrzeze.org/galeria]galeria przedwojennego prawobrzeża[/url]
BUCHHEIDE VEREIN

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości

cron