Od lat 70. planowana jest budowa linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, który miałby znacznie ułatwić podróżowanie z Prawobrzeża na Lewobrzeże. W chwili obecnej, gdy już uruchomiono most Pionierów na Regalicy, a most tramwajowy stał się faktem, prace nad budową linii powinny już się zacząć. Jak informowano mieszkańców Szczecina w 2002 roku, linia miałaby zostać uruchomiona najwcześniej w 2004 roku, a najpóźniej w 2007 roku, a mamy już 2009 rok. To są jedynie plany sprzed kilkunastu lat, na których realizację przeznaczono już sporą sumę pieniędzy.
Dużo tańszym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie praktycznie pustych torowisk kolejowych, po których kursowałyby pojazdy przystosowane do napięcia z sieci tramwajowej, jak i kolejowej. Należałoby zbudować kilka łączników, umożliwiających zjazd z toru kolejowego na tramwajowy i odwrotnie. Sieć tramwajowa objęłaby wówczas większą część obszaru miasta. Uruchomione by zostały połączenia podmiejskie z Policami i kto wie, czy nawet z Trzebieżą.
Równie ważna oprócz budowy linii szybkiej, jest rozbudowa linii zwykłych. Powstały już koncepcje budowy nowych tras przez ulice Krasińskiego i Duńską na Warszewo, ulicą Mieszka I do osiedla Reda, jak i ulicami 26 Kwietnia i Taczaka do Krzekowa i dalej ulicą Szafera do pętli Las Arkoński. Alexander Rouge'anec, miłośnik tramwajów i wokalista działającego od siedmiu lat jednego ze szczecińskich zespołów rockowych, w roku 1996 stworzył własny plan, na którym od podstaw zaprojektował 30 linii tramwajowych z uwzględnieniem obecnej sieci. Oprócz linii do Przecławia czy Warszewa, stworzył projekt trasy biegnącej od placu Sprzymierzonych przez ulicę Wielkopolską, i Malczewskiego do Matejki. Najbardziej śmiałym pomysłem było wybudowanie tunelu pod aleją Piastów, dzięki któremu tramwaj mógłby przejechać bezkolizyjnie z ulicy Ku Słońcu do Narutowicza. Plan ten jednak nie uwzględniał budowy linii na Prawobrzeże, gdzie jego autor chciał stworzyć oddzielną linię na wzór Częstochowy. Ale zanim przystąpi się do budowy nowych tras, trzeba remontować już istniejące. Niewątpliwie rozwój sieci tramwajowej poprawiłby znacznie stan komunikacji w Szczecinie.